Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

H&M en Decathlon gaan consument beter informeren over duurzaamheid

13-09-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
232 keer bekeken
  •  
Duurzaamheid 1127

Sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M hebben toegezegd duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Ze beloven consumenten duidelijker te informeren om zo het risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen. Dat hebben ze toegezegd na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Ook doneren de bedrijven respectievelijk 400.000 euro en 500.000 euro aan verschillende duurzame doelen ter compensatie van hun onduidelijke en onvoldoende onderbouwde duurzaamheidsclaims. De ACM heeft daarom besloten geen sancties op te leggen. 

ACM blij met maatregelen bedrijven

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Consumenten die duurzame keuzes willen maken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven op hun producten of website zetten ook kloppen. We zijn tevreden dat de bedrijven erkennen dat zij duidelijker hadden moeten informeren over de duurzaamheid van hun producten. Zij nemen maatregelen om hun klanten in de toekomst beter te informeren.”

“We waarderen het dat de bedrijven ook een flink bedrag schenken aan duurzame doelen als compensatie voor de vage duurzaamheidsclaims. De schenkingen zijn aan onafhankelijke organisaties die bijdragen aan duurzaamheid en kleding.”

Wat is er aan de hand?

De ACM zag in de kledingsector veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims. Daarom heeft de ACM in het voorjaar van 2021 verschillende kledingaanbieders aangesproken om hun claims kritisch te bekijken. Daarna heeft de ACM haar onderzoek voortgezet bij onder andere Decathlon en H&M. 

Uit het onderzoek kwam bijvoorbeeld naar voren dat Decathlon en H&M hun producten aanbieden met algemene termen zoals ‘Ecodesign’ en ‘Conscious’ zonder hierbij direct het duurzaamheidsvoordeel te benoemen.

Geldige duurzaamheidclaims

Bedrijven die hun producten duurzaamheidsclaims meegeven, moeten ervoor zorgen dat die juist, duidelijk en controleerbaar zijn. Anders worden consumenten misleid en kunnen zij geen duurzame en evenwichtige keuze maken.

Tijdens het onderzoek boden de bedrijven aan hun werkwijze te willen aanpassen en hiervoor een toezegging te willen doen. De ACM gaat de toezeggingen gedurende twee jaar controleren, en sluit niet uit dat wanneer zij in de toekomst een overtreding vaststelt dit tot een boete zal leiden.

Bron: ACM

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!