Zoek je een leuke tweedehands auto? Let dan op! Veel jong gebruikte occasions in de showroom komen van oorsprong uit het buitenland. Waar moet je precies op letten bij de aanschaf van een importauto? We vroegen het Jos van der Drift, auto-expert van de ANWB.
In 2021 zijn er in ons land ruim twee miljoen occasions verkocht. Het aandeel importauto’s hieronder groeit. In november vorig jaar stond de importteller met 246.000 auto’s op recordhoogte. Niet eerder werden in één jaar zoveel auto’s uit het buitenland naar Nederland gehaald.
“Het is heel simpel”, zegt Jos van der Drift van de ANWB. “Als de vraag groot is en het aanbod klein, dan gaan we shoppen over de grens. Dat is de Nederlandse handelsgeest.”
Veel importauto’s komen uit onze buurlanden, België en Duitsland. “In Duitsland zijn de auto’s standaard vaak wat rijker aangekleed. Dat vinden we hier wel een prettige bijkomstigheid.”
“De laatste twee jaar zien we vaker auto’s uit Portugal en uit Oost-Europa komen, zoals Slovenië of Polen. Door de coronacrisis is het toerisme niet op gang gekomen. Behoorlijke hoeveelheden huurauto’s stonden werkeloos stil en werden zo interessant voor de import naar hier.”
Een geïmporteerde auto kan op zich prima voldoen, “maar er zitten wel wat haken en ogen aan”, waarschuwt de auto-expert. Er zijn een aantal essentiële aandachtspunten voor de koper.
Moet een verkoper een klant die de showroom binnenstapt vertellen dat hij of zij een importauto verkoopt? “Ja”, zegt Van der Drift. “De ANWB vindt dat ie dat moet doen, want hij is ervan op de hoogte. Wettelijk gezien heeft een verkoper ook een meldingsplicht. Als hij iets weet dat relevant is voor de koper, dan dient hij dat ook te melden.”
Een importauto kan een eerlijke en oprechte auto zijn, zegt Van der Drift. Maar naast de goede auto’s wordt er volgens de ANWB-expert ook “rommel” verkocht. “Auto’s met teruggedraaide kilometertellers of die met schade zijn geïmporteerd. Het kaf en van het koren scheiden is van belang.”
Heb je een leuke auto op het oog? Dan kun je via internet aan de hand van het nummerbord nuttige info opdoen. De ANWB heeft een koerslijst die online is te raadplegen. Daarmee kun je zien wat een redelijke en schappelijke prijs is voor de auto. Aan de hand van het kenteken dat je intypt, krijg je alle informatie die je nodig hebt.
“Als je een kenteken invoert van een importauto, dan krijg je een melding te zien dat die uit het buitenland komt”, legt Van der Drift uit. “Wij tonen een tekst met adviezen, waar je op moet letten bij de aankoop van zo’n auto.”
Kijk ook op de website van de RDW, adviseert Van der Drift. Die dienst houdt in ons land de registratie van auto's bij. “Bij de RDW kun je online de gegevens van een voertuig controleren. Zoek uit wat het oorspronkelijke bpm-bedrag van de auto is en vergelijk dat met wat je bij de RDW ziet staan onder het kopje Fiscaal. Als de bpm heel laag is dan kun je op je vingers natellen dat die auto met schade is geïmporteerd. Dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.” Want, over een auto met weinig waarde betaal je simpelweg minder belasting, legt de ANWB-expert uit: ”De bpm is dan berekend over, om het oneerbiedig te zeggen, een wrak.”
Via de kentekencheck op de RDW-site kun je ook aflezen wat de eerste datum van toelating is. Aan de hand daarvan kun je vast stellen dat je te maken hebt met een importauto. Als die in Nederland later op kenteken is gezet, dan weet je dat de auto een buitenlands verleden heeft.
In ons land wordt de kilometerstand van auto’s bijgehouden, dankzij de Nationale Autopas (NAP). Met de genoemde RDW-kentekencheck kun je ook gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen. “Bij geïmporteerde auto’s geeft de RDW bij de tellerstand echter blijvend 'geen oordeel’ aan”, aldus de auto-expert. “Die onzekerheid blijft altijd aan een importauto kleven. Je kunt een flink deel ervan wegnemen als je het onderhoudsverleden, met stempels en kilometerstanden in het boekje erbij, kunt overleggen.”
Een ander advies van Van der Drift betreft het koopcontract: laat de beloften van de verkoper op papier zetten. “Stel dat die uit het dashboardkastje alle boekjes tovert, met de kilometerregistraties en een onderhoudsboekje met alle stempels uit het land van herkomst, dan is dat prima. Laat dan in het koopcontract opnemen dat de kilometerstand gegarandeerd is en dat de auto géén schadeverleden heeft. Mocht later aan het licht komen dat er wel schade was, dan heb je het zwart op wit staan dat er is gesjoemeld.” Juridisch sta je dan als consument veel sterker, benadrukt de ANWB-expert. “Dan kun je aansturen op dwaling.”
Wil een verkoper een en ander niet opnemen in het koopcontract? “Dan kun je maar beter afzien van de koop”, raadt Van der Drift aan.
Volgens de expert luistert het soms nauw welke vraag je stelt aan de verkoper. “Vraag niet of een auto ‘schadevrij’ is. Daarmee vraag je eigenlijk aan de verkoper ‘Heeft de auto nú schade?’ De juiste formulering is: ‘Heeft de auto in het verleden schade gehad?’”
Door details over de historie van de auto (geen schadeverleden, kilometerstand gegarandeerd) zwart op wit te hebben in het koopcontract, sta je ook sterker bij het inruilen. “Als je de auto na twee of drie jaar inruilt en het hele buitenlandse verleden is één groot vraagteken, dan zal de garage die ‘m inkoopt een lagere prijs bieden.”
Koop dus geen importauto zonder duidelijke onderhoudsgeschiedenis, kilometerstand en eventuele schadehistorie, zegt Van der Drift. Want die is potentieel minder waard bij inruil. Het kan zelfs zo zijn dat de dealer geen trek heeft om de auto over te nemen, waarschuwt deexpert. “Want die wil ‘m ook open en eerlijk kunnen doorverkopen."
- Controleer of het onderhoudsboekje met eventuele stempels aanwezig is.
- Laat in het koopcontract opnemen dat de kilometerstand gegarandeerd is en dat de auto geen schadeverleden heeft.
- Is er geen boekje aanwezig, maar heb je een droomauto op het oog die je per se wilt hebben? Dan kun je een aankoopkeuring laten doen voor de importauto. Die geeft meer zekerheid over de staat van de auto.
- Zorg dat je alle vragen die je hebt kunt stellen.
- Ga pas over tot koop als je een auto ‘gevoeld, geproefd en geroken’ hebt, adviseert Van Der Drift. Een proefrit hoort erbij.
Heb jij een vraag over de aanschaf van een auto? Stel deze dan op Kassa's Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis over een bepaald onderwerp? Help anderen op weg en beantwoord vragen op ons forum!
Meepraten over dit onderwerp? Dan kan hieronder!
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!