‘Het verspreiden van malware via advertenties nog steeds probleem’
06-09-2016
• leestijd 1 minuten
Advertentienetwerken blijken niet bekwaam genoeg om malware tegen te gaan. Dit blijkt uit Cybersecuritybeeld Nederland 2015, dat staatssecretaris Dijkhoff in de Tweede Kamer vandaag aanbood.
Goed doelwit
Advertentienetwerken zijn bureau’s die bemiddelen tussen adverteerders en websites die advertentieruimte aanbieden. Omdat zij een groot bereik hebben, is een aanval door cybercriminelen makkelijker. Daarnaast ontbreken vaak op het groot aantal systemen de laatste updates, waardoor grote websites een makkelijk doelwit zijn voor malware.
Cybercriminelen
Het aantal goed georganiseerde beroepscriminelen, die de digitale veiligheid van burgers, organisaties en de overheid aantasten, neemt steeds meer toe. Van mei 2015 tot en met april 2016 sloegen criminelen met groot opgezette aanvallen toe. Daarbij waren ze zeer goed georganiseerd. Het doel van deze aanvallen is om geld en kostbare informatie van het slachtoffer te bemachtigen.
Meer digitale bewaking
De staatssecretaris wil meer digitale veiligheid. Volgens Dijkhoff moet er goed gekeken worden waar kwetsbaarheden op websites zijn en hoe die kunnen worden opgelost.
Bron: Emerce