© HEMA
HEMA houdt een proef met een nieuwe manier van afrekenen. Een klant kan rechtstreeks bij een winkelmedewerker zijn aankopen afrekenen en hoeft niet meer in een rij bij de kassa te gaan staan.
Winkelmedewerkers krijgen hiervoor een mobiel apparaatje. In drie HEMA-winkels wordt hiermee proefgedraaid vanaf half september.
Het experiment wordt uitgevoerd samen met ING en betalingsverwerker CCV, die hiervoor een speciale app gebruiken. Volgens ING biedt de app nieuwe flexibiliteit voor winkeliers die minder werknemers achter de kassa hoeven te houden.
Personeel dat een klant in de winkel helpt, kan die klant immers ook meteen laten betalen. Daardoor zouden ook minder rijen zijn voor de kassa op drukke momenten.
De gewone en zelfscankassa's blijven bestaan, laat een woordvoerder weten. "We willen het in eerst instantie inzetten bij diensten als het bestellen van gordijnen. Medewerkers die zo'n bestelling opnemen kunnen dan meteen de betaling regelen", aldus een zegsman. Daarnaast gaat HEMA bekijken hoe de extra service verder kan worden ingezet.
De proef bij HEMA loopt in eerste instantie tot het einde van het jaar. Daarna kijkt de warenhuisketen of hij door wil met de extra betalingsmethode. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!