Heineken, de Nederlandse multinationale biermaker, gaat de komende jaren wereldwijd 8000 banen schrappen, waarvan ongeveer 300 in Nederland. Hiermee wil het concern kosten besparen. Er werken in totaal circa 85.000 mensen bij de biermaker.
Met de reorganisatie wil Heineken de kosten met zo'n 350 miljoen euro per jaar verlagen. Verder moet Heineken efficiënter gaan produceren, door bijvoorbeeld minder verschillende verpakkingen te gebruiken. Dat moet het bedrijf tot 2023 al 2 miljard euro aan besparingen opleveren. Om dat te bereiken en toch te blijven groeien wil Heineken meer gebruik maken van digitale verkoopkanalen en wil het bedrijf zich richten op premium-merken en alcoholvrij bier.
Heineken deed het uitstekend in het coronajaar 2020: het verkocht in totaal zo'n 8 procent minder bier, maar van het merk met dezelfde naam werd nauwelijks minder verkocht. De afzet groeide zelfs, als je de invloed van Zuid-Afrika, waar meerdere keren en periode alcoholverkoop werd verboden, buiten beschouwing laat. Volgens topman Dolf van den Brink werd het merk wel geraakt door de crisis, "maar minder dan andere merken".
Door de coronamaatregelen, waaronder het sluiten van horeca, ging de omzet van Heineken in 2020 met een zesde omlaag tot 23,8 miljard euro. Er was onder de streep een verlies van 204 miljoen euro. Dat kwam onder andere door enkele afschrijvingen op merken en bezittingen die minder waard werden, zoals het Amerikaanse speciaalbiermerk Lagunitas en Britse pubs. Ook werd er al geld apart gezet voor de reorganisatie. Voor dit jaar rekent Heineken op een herstel in de tweede helft van het jaar. De omzet en winst zullen nog wel onder die van 2019 uitkomen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!