Wil je minder betalen voor je internet- of mobiele abonnement? Zorg dan dat je regelmatig overstapt. Of sluit een nieuw contract af bij je huidige provider. De toezichthouder op de telecommarkt, de Autoriteit Consument & Markt (ACM), ziet dat veel huishoudens zichzelf tekort doen doordat ze een 'slapend' abonnement hebben.
De meeste contracten voor vast internet of mobiele telefonie zijn na de eerste contractperiode automatisch verlengd, signaleert de ACM. Die consumenten betalen meer dan mensen die regelmatig overstappen óf een nieuw contract afsluiten bij hun huidige provider. Wie gewoon blijft zitten, profiteert niet van de kortingen die worden gegeven aan consumenten met een actief contract, aldus de ACM. Die zittenblijvers worden mensen met een 'slapend contract' genoemd.
Uit het consumentenonderzoek blijkt dat er veel ‘slapende’ contracten zijn: bij 79 procent van de vaste internetabonnementen is de initiële contractperiode al verstreken. Voor mobiele abonnementen geldt dit voor 60 procent.
Als consumenten geld willen besparen, kunnen ze volgens de ACM het beste overstappen naar een andere aanbieder als het contract is afgelopen en daarna automatisch doorloopt. Een andere optie is om een nieuw contract af te sluiten bij dezelfde provider zodra de looptijd van het oorspronkelijke contract is verstreken. Dat kan mensen die een internetabonnement met lage snelheden hebben tot 250 euro op jaarbasis schelen, stelt de ACM.
"Uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteit van mobiel en vast internet hoog is", zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten. Tegelijkertijd valt het haar op dat bij de vaste internetabonnementen met lage snelheden de prijzen hoog zijn en er veel slapende contracten zijn.
Deze situatie "vraagt om actie van telecomaanbieders om hun klanten beter en actiever te informeren over hun voordeligste opties", zegt Leijten. Volgens haar is toegang tot internet "essentieel" om "volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving."
De ACM heeft het voornemen om strenger toe te gaan zien op het naleven van de informatieplicht door aanbieders. Die zijn wettelijk verplicht om klanten actief te informeren over het aflopen van hun contract, aldus de marktwaakhond. Ook moet een aanbieder de klant elk jaar informeren over zijn voordeligste tarieven. Volgens de ACM gebeurt dit in de praktijk soms niet of onvoldoende.
Uit een vergelijking met andere landen blijkt dat de prijzen voor vast internet in Nederland hoger liggen dan in de meeste andere Europese landen. Dit geldt met name voor abonnementen met een snelheid van 100 Mbps. De Nederlandse prijzen voor mobiele telefonie bevinden zich in de middenmoot. Bronnen: ACM/ANP
Wil jij geen 'slaper' zijn en geld besparen op je abonnement? Lees dan ook dit Kassa-artikel.
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!