Half miljoen pakketten te laat bezorgd tijdens de feestdagen
18-01-2019
•
leestijd 2 minuten
•
148 keer bekeken
•
Rond de feestdagen zijn meer pakketten te laat bezorgd door webwinkels. Ruim 6 procent van de klanten die voor Kerst en Sinterklaas iets bestelt hadden kreeg de bestelling te laat binnen. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A research.
"Sinterklaas en Kerst vier je op vaste dagen. Als het cadeau er dan niet is, is het heel ingewikkeld om dat aan kinderen uit te leggen", zegt onderzoeker Frank Quix.
‘Kans dat pakket te laat kwam is toegenomen’
Meer dan 530.000 klanten kregen een pakket te laat binnen. In 2017 waren dat er nog 447.000. "Natuurlijk wordt er meer verkocht, maar er is ook heel veel meer wat te laat is aangekomen", aldus Quix. "De kans dat je pakket te laat kwam, is toegenomen."
Drukte toegenomen
De drukte bij webwinkels is onder andere toegenomen door de populariteit van koopdag Black Friday. “We hadden eigenlijk verwacht dat de bezorging niet slechter zou zijn", zegt Quix. "Kerst viel bijvoorbeeld gunstiger voor de webwinkels en veel aankopen zijn al in het Black Friday-weekend gedaan. En toch zijn de resultaten slechter", zegt Quix.
Klachten
Vooral over webwinkel Bol.com werd veel geklaagd. "We zijn nu eenmaal de grootste en veel cadeaus worden bij ons besteld", vertelde directeur Huub Vermeulen in het NOS Radio 1 Journaal. "Verhalen van klanten die hun cadeau te laat gekregen hebben raken mij altijd weer. Als we beloven iets te leveren, dan moeten we dat ook doen."
Vaak mis rond Sinterklaas
Uit cijfers van Bol.com blijkt dat de bezorging juist iets beter is gegaan, maar dat het betrekkelijk vaak mis ging rond Sinterklaas. De populariteit van Black Friday zou hier de oorzaak van zijn. "Dat gaf een enorme impuls aan verkopen van alle webwinkels, veel meer dan vorig jaar. In die week na Black Friday is er een enorme belasting ontstaan bij alle bezorgdiensten in Nederland. En daar hebben we mee te maken gehad."
Ieder jaar verrast door de drukte
De consumentenbond vindt dat de verantwoordelijkheid bij bezorgers en webwinkels ligt. De omzet stijgt jaarlijks, maar toch worden ze verrast door de drukte. "Dat gaf een enorme impuls aan verkopen van alle webwinkels, veel meer dan vorig jaar. In die week na Black Friday is er een enorme belasting ontstaan bij alle bezorgdiensten in Nederland. En daar hebben we mee te maken gehad."
Daarnaast is ook de consument verantwoordelijk. "Wie op 3 december bestelt, kan onmogelijk verwachten dat zijn pakketje voor 5 december nog binnen is. En helaas constateren we toch ook dat consumenten hierin te naïef zijn en te makkelijk de webwinkel of de bezorger de schuld geven."