Een kromgetrokken vloer, schimmel in de badkamer en zelfs gezondheidsklachten. Linda heeft hier dagelijks mee te maken omdat haar woning te vochtig is. Ze woont in Spaarndam in een huurhuis van woningbouwverenging Ymere. Al vier jaar lang probeert zij duidelijk te maken dat er aan haar woning van alles mankeert. Met als grootste probleem het vocht. Ymere legt de urgentie van deze klachten echter steeds naast zich neer.
Ziek
Sinds 2014 woont Linda samen met haar man en zoontje in een woning van Ymere. Na een half jaar huren, beginnen de problemen al; de kruipruimte staat namelijk vol met water. Dit wordt verholpen, maar de kruipruimte blijft vochtig. Ook is de spouwisolatie van haar muur komen te zakken en tocht er een raamkozijn. Hierdoor wordt het hele huis langzaam zo vochtig dat Linda en haar gezin hier zelfs ziek van worden. Ze moet haar vijfjarige zoontje regelmatig van school afhalen wegens verkoudheid. Zelfs de GGD stelt een brief op waarin zij aangeven dat de gezondheidsklachten grotendeels veroorzaakt worden door de staat van het huis. Dit alles probeert Linda tevergeefs duidelijk te maken aan Ymere.
Radeloos
In de afgelopen vier jaar doet Ymere, op langdurig aandringen van Linda, een hoop aan het huis. Ze knappen de niet goed ventilerende badkamer op, leggen een drainage aan in de tuin zodat regenwater niet langer het huis instroomt en vervangen lekkende dakpannen en doorgeroeste leidingen. Maar de vochtproblematiek blijft. Na lang getouwtrek, schakelt Ymere eindelijk een aannemersbedrijf in die het huis van Linda komt bekijken. Een werknemer van het bedrijf Qbuild, partner van Ymere, gaat alle mankementen af en stelt een rapport op. De man van Linda is hier bij aanwezig en telt wel twee A4’tjes vol gebreken. Enige tijd later komt het antwoord van Ymere. Zij vertellen dat alleen de spouwisolatie inderdaad is gezakt. De andere problemen die opgeschreven zijn, benoemen ze niet.
Linda is ontzettend verbaasd en wil het rapport zelf inzien. Maar van Ymere mag dit niet. “Het rapport is alleen voor intern gebruik”, aldus Ymere. Linda is ten einde raad. Als laatste redmiddel mailt ze de Belbus. Amber schakelt expert Eric Horssius in om de woning van Linda te beoordelen. Zijn conclusie is dat het huis inderdaad veel te vochtig is. Hij zou Ymere zelfs willen aanklagen voor verwaarlozing en mishandeling.
Belbus
Amber en Linda gaan verhaal halen bij Ymere. Eenmaal aangekomen wacht woordvoerder Coen Springelkamp hen op. Hij vindt het vervelend dat Linda zich zo naar voelt in haar woning maar benadrukt dat Ymere haar niet in de kou heeft laten staan. Volgens Coen heeft Ymere genoeg gedaan om Linda en haar gezin tegemoet te komen. Zij zijn van mening dat het vochtprobleem wel meevalt en zeggen het niet eens te zijn met de conclusie van expert Eric Horssius. Linda wil dat haar eigen woning weer zo wordt hersteld dat het huis gezond is of dat zij een toezegging krijgt voor een nieuwe woning.
Woordvoerder Springelkamp kan Linda geen nieuwe woning beloven, alleen tijdelijk onderdak als haar eigen woning wordt hersteld. Dit kan volgens hem nog wel een tijd duren en Linda moet in de tussentijd gewoon in haar vochtige, ongezonde woning blijven wachten. Als oplossing stelt meneer Springelkamp voor, nogmaals een deskundige naar de woning te laten kijken. Uiteindelijk wordt afgesproken dat Kassa een onafhankelijke expert gaat inschakelen om de status van de woning te bepalen. Het oordeel van die expert zal leidend zijn voor de werkzaamheden die Ymere gaat verrichten.
Expert
Na de opnames krijgt Kassa per mail van Ymere het rapport, opgesteld door Qbuild, te zien. Hierin staan duidelijk alle andere problemen omschreven. Op basis hiervan had Ymere dus al eerder actie kunnen ondernemen. Inmiddels is toegezegd dat Kassa nógmaals een deskundige inschakelt. Linda en haar zoontje, moeten tot die tijd in haar woning verblijven. Helaas nog geen goede afloop dus, maar we houden het in de gaten.
Belbus nodig?
Heb jij ook De Belbus nodig? Mail naar
belbus@bnnvara.nl
. Like ook de Belbus op
Facebook
en volg de Belbus op
Twitter
!