Het vaste tv-abonnement via een provider wordt steeds vaker de deur uitgedaan, blijkt uit het Nationaal Media Onderzoek (NMO). In plaats daarvan hebben mensen steeds vaker een abonnement op een of meerdere streamingsdiensten zoals Netflix, Prime, Videoland of HBO Max genomen.
Via streamingdiensten zijn films en series te kijken op elk gewenst moment op bijvoorbeeld een tv.
Live tv-kijken is mogelijk via internet. Een televisieabonnement is dan niet nodig.
Afgelopen jaar had ruim 9 procent van de huishoudens geen tv-abonnement, vergeleken met 7,5 procent het jaar daarvoor. Vooral jongeren tot en met 34 jaar, eenpersoonshuishoudens en hogeropgeleiden hebben alleen een internetabonnement. In de groep eenpersoonshuishoudens heeft 14 procent inmiddels geen tv-abonnement meer.
Het afnemen van meer dan één streamingdienst komt meer voor. Zo had 18 procent van de huishoudens vier of meer diensten, een jaar eerder had 14 procent zoveel abonnementen. Mogelijk komt dit omdat er de laatste jaren steeds meer streamingdiensten bij zijn gekomen.
Het gemiddeld aantal diensten per huishouden was vorig jaar 1,9, in 2021 nog 1,7. Verreweg de meeste mensen, bijna 65 procent, kijken de streamingdienst Netflix. bron: ANP/NMO
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!