Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Groeiend tekort aan krantenbezorgers: de krant vaker te laat of niet bezorgd

05-03-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
8985 keer bekeken
  •  

Er is weinig relaxter dan ’s morgens met een kop koffie de krant lezen. Maar die vlieger gaat steeds vaker niet op. Er is een recordaantal klachten over de bezorging van de krant die niet of te laat op de mat valt.

DGP Media, uitgever van onder meer AD, Trouw, De Volkskrant en diverse regionale titels, noteerde afgelopen half jaar maar liefst 1,2 miljoen bezorgklachten. De problemen spelen ook bij het Mediahuis, uitgever van onder meer De Telegraaf. Volgens het Mediahuis worden ruim 4 op de 1000 kranten niet op tijd op bezorgd. Ook via Klachtenkompas van de Consumentenbond, Klacht.nl en de mailbox van Kassa komen steeds meer klachten binnen van boze abonnees.

De problemen hebben te maken met het grote tekort aan bezorgers. DPG Media komt maar liefst 800 bezorgers te kort. Het baantje is steeds minder in trek. Bezorgers klagen bij Kassa dat ze dubbele wijken moeten lopen en veel te weinig betaald krijgen.

Klagen helpt niet

Het gevolg hiervan is, volgens Piet Jorritsma die geabonneerd op vier verschillende kranten, dat de bezorging nog nooit zo slecht is geweest. Hij ontvangt de laatste maanden vaak helemaal geen kranten, zelfs in het weekend niet. Jorritsma begrijpt dat er een tekort is aan bezorgers, maar abonnees zouden hiervan niet de dupe mogen zijn. "Bezorgers die dubbele wijken lopen, zouden een extra toeslag moeten ontvangen. En gedupeerde abonnees moeten gecompenseerd worden voor de periode dat de bezorging niet naar wens verliep", aldus Jorritsma.

Volgens de Consumentenbond hebben ze daar ook recht op. "Als de krant over een langere periode niet wordt bezorgd, moet de uitgever het in rekening gebrachte abonnementsgeld terugbetalen voor de periode dat de bezorging niet voldeed", zegt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

Maar wanneer Jorritsma de klantenservice probeert te bereiken, frustreert dat alleen maar: "Ik heb herhaaldelijk gebeld, maar het is nog steeds niet structureel opgelost. Mijn krant blijft te laat komen."

Hoe gaat het bij de depot?

Susanne Zaagstra, depothouder van IJmuiden, heeft elke dag te kampen met deze problemen. Ze zit 31 jaar in het vak, en ook haar vader en opa waren krantenbezorgers. Ze vertelt regelmatig hartkloppingen te hebben van de stress. Want ook in haar regio is sprake van flinke onderbezetting: "Door het tekort help ik zelf ook regelmatig mee om kranten te bezorgen", vertelt de overbelaste depothouder.

Ze is van mening dat krantenbezorgers te weinig betaald krijgen en dat er sowieso meer erkenning mag zijn voor deze laatste schakel in het proces. "Wettelijk gezien verdien je €10,61 per uur. Voor een jongere van onder de achttien jaar kan dat interessant zijn, maar daarboven absoluut niet. En je hebt natuurlijk te maken met slecht weer zoals storm, regen en sneeuw. Alles bij elkaar genomen hebben mensen gewoon geen zin meer in dit werk."

Wat vinden de uitgeverijen?

DPG Media en Mediahuis laten in een reactie weten bekend te zijn met de problemen en met man en macht te werken aan een oplossing. Woordvoerder Veerle Maris van DPG Media: "Er wordt nagedacht over het eerder drukken van kranten, zodat bezorgers vroeger op pad kunnen. En er wordt overwogen om bezorgers meer te betalen."

Hoofdredacteur Rennie Rijpma van het AD zal zaterdagavond aanschuiven om verder te praten over de problemen met de bezorging namens DGP Media.  

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor