Gps-trackers zijn in trek bij ouders, omdat ze met de trackers de locatie van hun spelende kinderen kunnen bijhouden. Leveranciers van digitale volgapparatuur, zoals bijvoorbeeld kinderhorloges, verkopen volgens de Telegraaf vlak voor de zomervakantie bijna het dubbele dan in voorgaande maanden.
35 procent ouders volgt kinderen met tracker
Uit marktonderzoek van researchbureau Sherloq, dat samenwerkt met gemeenten, onder vijfhonderd ouders blijkt dat ruim een op de drie ouders hun kinderen volgt via gps. De andere 65 procent van de ouders uit de onderzoeksgroep overweegt de aanschaf van een zendertje.
Virtuele vinger aan de pols
De gps-trackers, zoals horloges en locatieverraders in sleutelhangers, wordt vooral door ouders van jongere kinderen gekocht. Deze jonge kinderen hebben nog geen smartphone. Veruit de meeste ouders, namelijk zo'n 90 procent, zeggen dat kinderen weten dat ze gevolgd worden via een app. Nu de zomervakantie nadert maken ouders zich zorgen, omdat de veilige schoolomgeving dan wekenlang verdwijnt.