KNGF Geleidehonden heeft woensdagavond met de reclame ‘Buddyhond’ de Gouden Loeki 2014 gewonnen. Televisiekijkers mochten uitmaken welke tv-commercial van het afgelopen jaar favoriet was.
Militair met nachtmerrie
De Ster reikte de Gouden Loeki dit jaar voor de twintigste keer uit. De winnende reclamespot van dit jaar gaat over een militair met een oorlogstrauma die door zijn geleidehond likkend uit een nachtmerrie wordt gewekt.
'Flappie' en 'Moestuin'
Tijdens de finale van de reclamewedstrijd, die live werd uitgezonden op NPO 1, konden kijkers bellen of sms’en om te stemmen. De reclames 'Flappie' van bol.com eindigde als tweede en 'Moestuin' van Jumbo als derde.
Vijf finalisten
Na een voorronde kwamen woensdagavond vijf finalisten uit de bus. Daarbij zaten GAMMA met 'Klushondje' (vierde) en een andere reclame van bol.com: ‘Kijk: zwarte Piet!’, die vijfde werd.
KNGF
KNGF leidt honden op tot blindengeleidehond, assistentiehond, buddyhond of autismegeleidehond. In de winnende reclame vertelt de organisatie dat ze niet alleen mensen helpt die niet kunnen zien, maar ook mensen die te veel hebben gezien.
Loekie de Leeuw
De prijs is vernoemd naar Loeki de Leeuw, een pop die van 1972 tot en met 2004 Ster-reclames onderbrak met filmpjes. De eerste Gouden Loeki ging in 1995 naar de KLM-spot 'Zwanen'.
Vorige winnaars
De afgelopen jaren wonnen de Olli-reclame van verzekeringsmaatschappij a.s.r over de tijdelijke sponsoring van voetbalclub Feyenoord door Diergaarde Blijdorp, 'Lekker lang bellen' (Telfort) en 'Altijd Samen met Ali B' (T-Mobile). ANP