Google wacht boete als informatie niet transparanter wordt
23-07-2021
•
leestijd 2 minuten
•
132 keer bekeken
•
Als Google zicht niet beter houdt aan de consumentenregels om misleiding te voorkomen, wordt het Amerikaanse bedrijf mogelijk boetes opgelegd. De Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten zeggen dit nadat Google's zoekmachine, de Play Store en de Google Store onder de loep zijn genomen. De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Belgische Economische Inspectie namen het voortouw in het Europese onderzoek.
Bij de zoekmachine is lang niet altijd helder om welke redenen Google bepaalde zoekresultaten hoger zet dan andere. Ook in de Play Store voor apps ontbreekt vaak informatie, zeggen de onderzoekers.
Belangrijke verbeterpunten:
-Google's zoekmachine moet duidelijk aangeven hoe de ranking tot stand is gekomen en of ervoor is betaald. -Google Flights en Google Hotels moeten prijzen tonen inclusief belasting en andere onvermijdelijke kosten. -Google Play Store moet duidelijk aangeven wie de verkoper van een app is en hoe die te bereiken is. -Google Play Store moet tijdig en duidelijk essentiële product- en servicevoorwaarden tonen bij apps.
ACM: met vertrouwen kunnen Googelen
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Google is voor veel consumenten een startpunt in hun zoektocht naar producten online. Via de zoekmachine, maar ook via diensten als Google Play Store en Google Store. Dat betekent dat Google, net als andere online handelaren zoals marktplaatsen en prijsvergelijkers, de consumentenregels moet naleven."
Consumenten moeten ervan uit kunnen gaan dat ze niet misleid worden, aldus de ACM. "De informatie die ze krijgen moet duidelijk en volledig zijn. De keuzes die ze maken moeten niet gestuurd worden door valse reviews of onduidelijke betaalde ranking. Ook moeten contactadressen makkelijk vindbaar zijn. Met andere woorden: consumenten moeten met vertrouwen kunnen ‘Googelen’”, aldus Hijmans van den Bergh. ANP/ACM