Google stopt met advertenties op basis van surfgedrag
04-03-2021
•
leestijd 1 minuten
•
86 keer bekeken
•
Google gaat stoppen met het verkopen van online advertenties op basis van het surfgedrag van individuele gebruikers. De zoekgigant heeft woensdag bekendgemaakt dat dit vanaf 2022 het geval zal zijn.
"Om het internet voor iedereen open en toegankelijk te houden, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen", stelt Google in een blogpost. "Dat betekent een einde maken aan cookies van derden ( 'third party cookies'), maar ook aan elke technologie die wordt gebruikt om individuele mensen te volgen terwijl ze op internet surfen."
Privacy en Chrome
Google maakte al eerder bekend dat het een 'privacy sandbox' gaat inbouwen in Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd. Daardoor zouden cookies van andere bedrijven niet meer goed werken. Door middel van tracking cookies worden internetgebruikers soms op detailniveau gevolgd. Daarmee kunnen adverteerders hen dan zeer specifieke reclames aanbieden. Technologiebedrijven zoals Google worden al jarenlang bekritiseerd vanwege het gebruik van die cookies.
Andere manieren van adverteren getest
Met het verwijderen van cookies van andere bedrijven zou het voor andere bedrijven moeilijker worden om te concurreren met Google, dat zelf een grote speler is op het gebied van reclame. Maar nu maakt Google dus bekend dat geen andere technologie gaat gebruiken om zelf wel het gedrag van gebruikers te volgen. De zoekmachine test wel manieren waarop bedrijven advertenties kunnen richten op specifieke groepen anonieme gebruikers die dezelfde interesses hebben.
Apple maakte het gebruik van de cookies in zijn Safari-browser al eerder onmogelijk. Ook Firefox richt zich nadrukkelijk op privacy. ANP