Google belooft Fitbit-data niet te gebruiken voor advertenties
14-07-2020
•
leestijd 1 minuten
•
70 keer bekeken
•
Google belooft aan de Europese Commissie de data van de wearables van Fitbit niet te zullen gebruiken voor advertenties, meldt het aan Reuters. De overname van Fitbit is het bedrijf om de apparaten te doen en niet om de data, meldt Google.
Deze belofte van Google moet verzekeren dat de overname van Fitbit door Google door kan gaan. In 2019 maakte Google de overname al bekend, maar de Europese Commissie onderzoekt de overname nog. Zo zijn concurrenten gevraagd of de overname van Fitbit privacy- of concurrentiebezwaren op zou leveren. De EU zou onder andere bezwaar hebben tegen het gebruik van Fitbit-data voor advertenties. Google kreeg van de Europese Commissie tot 13 juli om concessies te doen. Op 20 juli vormt de commissie een besluit over de overname. Als er geen akkoord komt, volgt een onderzoek van vier maanden.
Overname om apparaten, niet om data
Google geeft tegen Reuters in een verklaring aan dat de deal over apparaten gaat en niet over data. "We waarderen de mogelijkheid om met de Europese Commissie samen te werken aan een aanpak die de verwachtingen van consumenten waarborgt dat de data van Fitbit-apparaten niet voor adverteren gebruikt wordt", meldt Google. Niet duidelijk is of daarmee de bezwaren van de Europese Commissie volledig weggenomen zijn.