Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Gevaar verre budgetvluchten voor KLM beperkt'

09-02-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
930x520_klm
KLM krijgt waarschijnlijk ook op lange vluchten vanaf Schiphol te maken met concurrentie van prijsvechters. Die zal evenwel niet zo'n grote impact hebben op de luchtvaartmaatschappij en de luchthaven als de opkomst van budgetmaatschappijen binnen Europa. Dat schrijft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een donderdag gepubliceerd onderzoeksrapport.
Verdienmodel
Volgens de onderzoekers is het verdienmodel van prijsvechters minder geschikt voor verre vluchten. Zij gaan er vanuit dat reizigers op langere routes toch wat meer comfort willen. Dat past niet bij de werkwijze van prijsvechters, die zich doorgaans beperken tot de kern: het vervoeren van passagiers van A naar B. Het kostenvoordeel zal daardoor beperkter zijn dan bij vluchten in Europa.
Bovendien denken de onderzoekers dat het ontbreken van een overstapmodel het prijsvechters moeilijk maakt hun vliegtuigen vol te krijgen. Full-servicemaatschappijen als KLM, Air France en Lufthansa halen uit heel Europa reizigers op om de grote toestellen te vullen die naar verre bestemmingen vliegen. Dat is een complexe manier van werken die moeilijk met lagere kosten te kopiëren is, aldus het KiM.
Meer concurrentie
KLM zal de concurrentie op sommige routes wel zien toenemen, maar de onderzoekers denken dat dit een ,,vrij beperkte impact'' zal hebben. Zij gaan er vanuit dat prijsvechters deels passagiers zullen trekken die anders wegens de kosten helemaal geen verre reis zouden maken. Ook wijzen zij erop dat Schiphol al tegen de capaciteitsgrenzen aan zit, en voorlopig geen ruim baan kan bieden aan dergelijke nieuwe spelers. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!