Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Gepeperde rekening na simkaartfraude

12-09-2015
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
240 keer bekeken
  •  
simkaart930x520
Als je telefoon gestolen wordt ben je niet alleen je toestel kwijt, maar kan er daarna ook nog een torenhoge rekening op de mat vallen.
Duizenden minuten
Het overkwam Jan Koen de Graaf. In april bezocht hij samen met een vriend Barcelona. Op de laatste avond van de vakantie wordt zijn telefoon gerold. Bij thuiskomst in Nederland merkt De Graaf tot zijn schrik dat hij niet alleen zijn toestel kwijt is maar dat hem ook een gepeperde rekening van 3165 euro te wachten staat. De criminelen hebben met zijn simkaart in 1 uur tijd voor duizenden minuten naar dure servicenummers in Cyprus gebeld.
Telefoonlijnen tegelijk
Om dat voor elkaar te krijgen moeten de criminelen meerdere telefoonlijnen tegelijkertijd opzetten. Telecomspecialist Hendrik Rood van adviesbureau Stratix (stratix.nl) legt in het filmpje uit hoe de criminelen zoveel telefoonlijnen tegelijkertijd op 1 simkaart kunnen aansluiten. Ze kunnen dat bijvoorbeeld door gebruik te maken van een simbox. Ook het inzetten van een gehackte telefooncentrale is een optie.
 
'Schijntje'
Kassa besteedde al eerder aandacht aan deze manier van fraude. Ook toen kwam de rekening in eerste instantie bij de klant. En dat is onterecht vindt Rood. De jaarlijkse omzet van de wereldwijde telecombranche wordt geschat op 1000 miljard dollar. De wereldwijde schade door simkaartfraude schatte Europol onlangs in op 45 miljoen euro. Een schijntje op de totale omzet van de branche. Navraag bij de 4 grote providers leert dat dergelijke fraude gevallen bij hen beperkt voorkomen, een paar keer per maand. Dus jaarlijks gaat dat over enkele tientallen.
Coulance
Volgens Rood zou in dergelijke fraudegevallen de rekening niet bij de consument moeten worden neergelegd. In Nederland hanteert geen van de grote providers (KPN, T Mobile, Vodafone en Tele 2) een uniform beleid. Allen geven aan in dergelijke gevallen coulant met de rekening om te gaan mits de klant zo snel mogelijk heeft gemeld dat de telefoon gestolen is. Bij sommige providers is er ook nog een proces verbaal van de politie ter plaatse nodig.  
De crux zit em in de snelheid van melden. Want wat is snel? Wel of niet verlagen of kwijtschelden van de rekening geschiedt zo basis van willekeur.
 
Direct blokkeren
Veel consumenten denken in eerste instantie dat het de dieven alleen om de telefoon te doen is. Ze zijn zich niet bewust dat deze vorm van fraude mogelijk is en ze als allereerste de provider moeten bellen zodat deze de simkaart kan blokkeren. De rekening van De Graaf is uiteindelijk teruggebracht tot 1000 euro en na tussenkomst van Kassa naar 0.
Maximaal risico
In Groot Brittanië hebben de 5 grootste providers onlangs vrijwillig besloten het financiële risico voor de consument in dergelijke gevallen te beperken tot 100 pond . "Three weeks ago, the five biggest network providers (Vodafone, EE, Virgin, O2 and Three) voluntarily signed up to an agreement that stops victims from being charged any more than £100".  In Nederland bestaan dergelijke plannen nog niet.
In juli dit jaar rolde Europol een grote bende op. Of deze criminelen ook te maken hebben met de zaak van de Graaf wil de Europese opsporingsautoriteit niet zeggen in het belang van het onderzoek.
 
In de studio reageert Marieke Snoep directeur van T Mobile.
Telefoon beveiligen - zie ook de video hieronder! -
Om het criminelen moeilijker te maken kan je je telefoon beveiligen met een code die je nodig hebt als je het toestel met een swipe ontgrendelt en met een code voor je simkaart. De laatste is door de provider vaak standaard ingesteld op 0000.
 
Bij een iPhone wijzig je de simkaartcode zo:
 
-       ga naar instellingen
-       ga naar telefoon
-       kies simpincode
-       verzet het schuifje naast simpincode (staat het schuifje op groen, dan heb je al eens een code ingevoerd)
-       selecteer wijzig pincode en vul de pincode die u van uw provider heeft ontvangen in.
-       voer een nieuwe pincode in
-       herhaal dit
 
Bij een Android toestel bijvoorbeeld de Samsung werkt het weer net even anders:
-       je gaat naar instellingen
-       kiest beveiliging
-       en vervolgens simkaartvergrendeling instellen
-       Dan kies je Simpincode wijzigen
-       Vul de standaardcode van de provider in
-       Kies een nieuwe pincode
-       Herhaal dit

Meer over:

fraude, simkaart
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor