De genomineerden voor het Gouden Windei 2019, de verkiezing van het "meest misleidende" voedingsproduct, zijn bekend. Onder de kanshebbers bevinden zich de geitenkaasspread van Albert Heijn die voor ruim 80 procent bestaat uit kaas van koeien en Lipton Matcha ice tea van Unilever dat 0,007 procent matcha (Japanse groene thee) bevat.
Andere kanshebbers, die door organisator foodwatch zijn genomineerd, zijn onder meer ook De Kleine Keuken Chocopasta, Kellogg's Choco pops reep en de seizoensgroenten die Albert Heijn in november verkoopt. Bij de supermarkt betreft het asperges en snijbonen, afkomstig uit respectievelijk Peru en Marokko.
Stemmen kunnen de komende twee weken worden uitgebracht op de site van de consumentenorganisatie. Afgelopen jaar won Smartwater van Coca-Cola, wat volgens foodwatch simpelweg duur water was.
De verkiezing is tien jaar geleden ontstaan als protest van foodwatch tegen de “marketingleugens” en claims die op verpakkingen staan, maar niet worden waargemaakt. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!