Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Genomineerden ‘meest misleidende product’ bekend

25-11-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
113 keer bekeken
  •  
misleiding scam fraude 1127

De genomineerden voor het Gouden Windei 2019, de verkiezing van het "meest misleidende" voedingsproduct, zijn bekend. Onder de kanshebbers bevinden zich de geitenkaasspread van Albert Heijn die voor ruim 80 procent bestaat uit kaas van koeien en Lipton Matcha ice tea van Unilever dat 0,007 procent matcha (Japanse groene thee) bevat.

Andere kanshebbers, die door organisator foodwatch zijn genomineerd, zijn onder meer ook De Kleine Keuken Chocopasta, Kellogg's Choco pops reep en de seizoensgroenten die Albert Heijn in november verkoopt. Bij de supermarkt betreft het asperges en snijbonen, afkomstig uit respectievelijk Peru en Marokko.

Duur water

Stemmen kunnen de komende twee weken worden uitgebracht op de site van de consumentenorganisatie. Afgelopen jaar won Smartwater van Coca-Cola, wat volgens foodwatch simpelweg duur water was.

De verkiezing is tien jaar geleden ontstaan als protest van foodwatch tegen de “marketingleugens” en claims die op verpakkingen staan, maar niet worden waargemaakt. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!