Gemeente moet veiligheid pontje beter regelen
14-06-2012
• leestijd 1 minuten
In ons land gelden voor voet- en fietsveren geen minimale landelijke veiligheidseisen. Daardoor verschillen de veiligheidseisen die gemeenten stellen aan bemanning, exploitatie en de uitvoering van de veerdienst. Daarvoor waarschuwt donderdag de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport. Wettelijke regels zijn niet direct noodzakelijk, maar gemeenten en exploitanten zouden daarin zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen.
Dagelijks gebruik
In Nederland maken dagelijks 90.000 mensen gebruik van een veerdienst, van wie 25.000 mensen zich laten overzetten met voet- en fietsveren. ,,Daarvoor gelden geen technische eisen of specifieke eisen voor het vervoer van passagiers’’, schrijft de Onderzoeksraad.
Ongeval
De OVV begon het onderzoek naar aanleiding van een ongeval in Rijswijk (ZH) in januari dit jaar. Een motorvrachtschip botste op de veerpont Keereweer. Twee passagiers van de pont raakten daardoor te water, maar bleven verder ongedeerd. Dit was niet het eerste ongeluk met een voetveer: op 22 oktober 2010 ramde een Duits binnenvaartschip een pontje nabij Breukelen. Daarbij kwam de schipper van het pontje om het leven.
ANP