Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gemeente moet veiligheid pontje beter regelen

14-06-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Veerboot_01.jpg
In ons land gelden voor voet- en fietsveren geen minimale landelijke veiligheidseisen. Daardoor verschillen de veiligheidseisen die gemeenten stellen aan bemanning, exploitatie en de uitvoering van de veerdienst. Daarvoor waarschuwt donderdag de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport. Wettelijke regels zijn niet direct noodzakelijk, maar gemeenten en exploitanten zouden daarin zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen.
Dagelijks gebruik
In Nederland maken dagelijks 90.000 mensen gebruik van een veerdienst, van wie 25.000 mensen zich laten overzetten met voet- en fietsveren. ,,Daarvoor gelden geen technische eisen of specifieke eisen voor het vervoer van passagiers’’, schrijft de Onderzoeksraad.
Ongeval
De OVV begon het onderzoek naar aanleiding van een ongeval in Rijswijk (ZH) in januari dit jaar. Een motorvrachtschip botste op de veerpont Keereweer. Twee passagiers van de pont raakten daardoor te water, maar bleven verder ongedeerd. Dit was niet het eerste ongeluk met een voetveer: op 22 oktober 2010 ramde een Duits binnenvaartschip een pontje nabij Breukelen. Daarbij kwam de schipper van het pontje om het leven.
ANP

Meer over:

veerboot, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!