Vanaf 28 mei gelden er strengere regels voor online verkopers, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Consumenten moeten vanaf dan beter beschermd worden tegen uitwassen van de digitale economie. Het wordt bijvoorbeeld verboden om nepreviews te plaatsen.
Ook moeten online platformen of marktplaatsen voor consumenten duidelijk hebben vermeld wanneer het platform zelf of een verkoper via het platform verantwoordelijk is voor bepaalde zaken.
En als een klant een aanbod krijgt op basis van eerdere aankopen of een online profiel, dan moet een verkoper daar duidelijk over zijn.
De ACM gaat toezicht houden op deze regels.
Vanaf nu moeten online reviews echt zijn. Zo moeten bedrijven maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat er uitsluitend echte beoordelingen worden weergeven. Ook moeten consumenten geïnformeerd worden over deze maatregelen.
Verder moet het duidelijk zijn wanneer er gepersonaliseerde advertenties worden getoond. Ook moeten online platformen of marktplaatsen nu voorafgaan aan de aankoop laten weten met wie zij zaken doen.
Ook moeten de voorwaarden duidelijk staan vermeld. Voor de aankoop moet duidelijk zijn bij wie de consument terecht kan, bijvoorbeeld in het kader van het herroepingsrecht. Dit moet op een toegankelijke plek staan en op een begrijpelijke manier worden beschreven.
Wanneer je niet met geld, maar met persoonlijke gegevens betaalt, zoals bij sommige online diensten, zijn er consumentenbeschermingsregels van toepassing. Zo heeft de consument recht op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop. Ook heeft de consument recht op een bedenktijd.
Zo gelden er meer regels zoals een verbod op geautomatiseerde aankoop van tickets, zoals voor concerten of evenementen. De regels voor van-voor prijzen gaan ook veranderen, maar deze wet is nog niet afgerond en wordt later in het jaar verwacht.
Bron: ACM
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!