Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Gedupeerde Bunq-klanten dreigen met rechtszaak na helpdeskfraude

29-05-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
10695 keer bekeken
  •  
bunq logo 1127

Binnen enkele dagen stappen twee advocaten en een jurist mogelijk naar de rechter namens een groep klanten van de internetbank Bunq. Deze klanten zijn slachtoffer geworden van phishing en hebben volgens jurist Chizki Loonstein miljoenen euro’s schade geleden. Ze beschuldigen Bunq van onzorgvuldig handelen.

In Kassa was te zien dat de slachtoffers de bank niet kunnen bereiken na helpdeskfraude. Vrijdag meldden ook de NOS en NRC dat opvallend veel klanten van Bunq door oplichtingstrucs hun geld verliezen. Bij de bank ontbreken beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben waardoor slachtoffers van phishing sneller geld kwijtraken, luidt de kritiek.

“Bunq moet gedupeerden volledig schadeloosstellen”

Volgens Loonstein heeft een groep van ongeveer 40 tot 50 gedupeerden zich inmiddels gemeld. “Als Bunq op onze aanstaande sommatie om de gedupeerden volledig schadeloos te stellen niet reageert, zullen wij de groep op zeer korte termijn bijstaan in een gerechtelijke procedure tegen Bunq.”

Bunq had volgens de jurist een voorbeeld kunnen en moeten nemen aan de veiligheidsmaatregelen die bij andere banken wel in acht worden genomen. Hij roept slachtoffers dan ook op om zich te melden.

Baas Bunq "begrijpt kritiek op klantenservice"

Bunq-topman Ali Nikman heeft inmiddels laten weten de kritiek van de slachtoffers op de klantenservice te begrijpen. “De kritiek nemen we graag ter harte. Bunq is opgericht met als doel om de gebruiker op de eerste plaats te zetten. Ik vind het daarom ontzettend vervelend sommige mensen teleurgesteld te hebben.”

Niknam geeft aan dat de bank druk bezig is met het doorvoeren van verbeteringen. Ook stelt hij dat Bunq de slachtoffers gaat helpen. Dat betekent niet dat ze automatisch hun verloren geld terug gaan krijgen. Dat wordt per geval bekeken. “We kijken in hoeverre een coulancevergoeding passend is. Voor velen zijn wij nog altijd bezig om geld terug te halen.” Hij verzet zich tegen het beeld dat fraudegevallen vaker bij Bunq vaker voorkomen dan bij andere banken.

In het programma Sophie & Jeroen ging Bunq-baas Niknam in op de eventuele compensatie voor phishingslachtoffers. Bekijk het fragment op X:

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor