De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten komt met strengere regels voor betaalde sms-diensten. Dat vertelt voorzitter Judith Thompson in het consumentenprogramma Kassa naar aanleiding van 1000 klachten die de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten heeft binnen gekregen over betaaldienst 4239.
Deze sms-dienst heeft bewust misleidende smsjes verstuurd waardoor mensen niet wisten dat ze een betaald sms-abonnement afsloten. Mensen dachten mee te doen aan een prijsvraag, maar in plaats van een prijs te winnen kregen ze torenhoge telefoonrekeningen. Dat mag niet meer gebeuren vindt Thompson. "Binnen een aantal weken willen we de gedragscode aanpassen. De bedoeling is dat mensen niet meer 'OK' sms-en wanneer ze de dienst willen afnemen, maar dat ze het smsje moeten beantwoorden met 'BETALEN'. Hiermee verwachten we dat mensen zich bewust zijn dat ze gaan betalen voor die dienst. Dat is nu nog niet altijd duidelijk." Deze strengere gedragscode moet binnen een aantal weken geregeld zijn.