Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
'Gecombineerde brugklas stimuleert'
30-04-2014
•
leestijd 1 minuten
•
56 keer bekeken
•
Middelbare scholieren die in een gecombineerde brugklas hebben gezeten, hebben grotere kans later een hbo- of universitaire studie af te ronden. Bij de leerlingen met het 'lagere niveau' werkt het positief. Voor de scholieren met een 'hoger' advies maakt het geen verschil. Dat concludeert econoom Roel van Elk van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij deed onderzoek naar onderwijsbeleid en hoopt daar vrijdag op te promoveren.
Onderzoek
Voor zijn onderzoek volgde Van Elk een kleine 4000 mensen die in 1989 met een mavo-advies (de voorloper van het huidige vmbo) naar de middelbare school gingen. Een deel van hen ging naar een mavo-brugklas en een ander deel naar een gecombineerde mavo/havo-klas. Hij keek hoeveel van hen 20 jaar later met succes hoger onderwijs hadden afgerond. ,,Daar zit een duidelijk verschil in’’, zegt Van Elk. Een kwart van de mensen uit de gecombineerde brugklas had een hbo- of universitaire studie afgerond, van de leerlingen die direct naar de mavo waren gegaan was dat 21 procent.
'Pas later klassen splitsen'
Een duidelijk verschil, vindt Van Elk. ,,Het lijkt dus zeker nuttig om leerlingen langer op hetzelfde niveau les te geven en pas later de klassen te spitsen.’’
De mavo verdween in 1999 en werd het vmbo. ,,Dit onderzoek moet daarom als 'algmeen inzicht' gezien worden'', zegt de econoom. ,,Het is het overwegen waard om de selectie en splitsing toch weer later plaats te laten vinden.''
ANP