Gebruik sociale media toegenomen onder Nederlanders
23-01-2021
•
leestijd 2 minuten
•
107 keer bekeken
•
Nederlanders gebruiken steeds meer verschillende sociale mediaplatformen
tegelijk en loggen dagelijks vaker in. Dat meldt Newcom op basis van
het Nationale Social Media onderzoek 2021, waarvoor het ruim 7000
Nederlanders van 15 jaar en ouder ondervroeg. TikTok kreeg er het
afgelopen jaar de meeste nieuwe gebruikers bij. Onder jongeren
vervijfvoudigde het gebruik van de app, waarmee je korte filmpjes kan
maken op muziek.
TikTok heeft nu ongeveer een miljoen gebruikers meer dan vorig jaar.
Vorig jaar waren het er nog 700.000, nu zijn dat er 1,7 miljoen. Van de
grotere platforms groeiden Instagram en LinkedIn het hardst. Het aantal
gebruikers van Instagram steeg van 5,6 miljoen naar 5,9 miljoen.
LinkedIn ging in het aantal gebruikers omhoog van 4,7 miljoen naar 5
miljoen. Ook zijn er iets meer mensen WhatsApp gaan gebruiken. Dit jaar
hebben 12,4 miljoen Nederlanders WhatsApp, vorig jaar waren dat er 12,1
miljoen.
YouTube en Facebook
Het aantal gebruikers van YouTube en Facebook bleef stabiel. Zo'n 9,1
miljoen mensen zitten op YouTube en 10,4 miljoen mensen hebben een
Facebookaccount. Snapchat was minder populair. De app, waarmee je kort
een foto kunt delen, zag het aantal gebruikers dalen van 2,7 miljoen
naar 2,6 miljoen. In totaal zijn 13,7 miljoen van de bijna 14,7 miljoen
Nederlanders ouder dan 15 jaar actief op sociale media.
Meer inloggen
Naast dat sociale media meer gebruikers aan zich wisten te binden,
loggen Nederlanders dagelijks ook vaker in op de platforms. Zo checken
7,3 miljoen Nederlanders tenminste een keer per dag Facebook, bijna
200.000 meer dan vorig jaar januari. Ook loggen 3,7 miljoen mensen
dagelijks in op Instagram, 7 procent meer vergeleken met vorig jaar. In
de aantallen van het dagelijks gebruik ziet TikTok de grootste stijging.
Dagelijks kijken 836.000 Nederlanders op de app, een jaar eerder waren
dat er nog 281.000. ANP