Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gebruik online diensten voor tweede derde normale zaak

03-04-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
webshop webwinkel online shoppen 930 520
Bijna 60 procent van de Nederlanders heeft in 2019 een onlineplatform gebruikt om een dienst of product te kopen. Het populairst zijn apps of websites om eten te bestellen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dit op basis van onderzoek onder 5600 respondenten van 12 jaar en ouder.
35 procent gebruikte in 2019 een digitaal platform als Thuisbezorgd of Deliveroo. Bijna een derde kocht tweedehands producten via een website als Marktplaats.nl. Een vijfde gebruikte een platform als Airbnb of Booking.com om een accommodatie te boeken. Digitale platformen worden veel minder vaak gebruikt voor het inschakelen van vervoers-, klus- of andere diensten.

'65-plusser veel minder actief op digitale platforms'

Vooral mensen tussen de 12 en 65 jaar maken veel gebruik van de platforms. In de groep tussen de 25 en de 45 jaar is dat 80 procent. Van de 65-plussers maakt slechts 23 procent gebruik van onlineplatforms. Volgens het CBS houdt het grote verschil tussen 65-plussers en jongere leeftijdsgroepen verband met de digitale vaardigheden.
Van de mensen die goed met computers en het internet overweg kunnen, gebruikt 78 procent platforms. Bij minder digitaal vaardigen is dat slechts 30 procent. Een vergelijkbaar verschil is te zien tussen hoog- (74 procent) en laagopgeleiden (37 procent). Het verschil tussen mannen (61 procent) en vrouwen (54 procent) is veel kleiner. ANP/CBS
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!