Consumenten ergeren zich groen en geel aan geadresseerde reclamepost, die meestal ongeopend bij het oud papier belandt. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die bedrijven oproept klant- en milieuvriendelijker alternatieven te zoeken.
Volgens de Consumentenbond stuurt de Nationale Postcode Loterij verreweg de meeste reclame. Liefst 79 procent van de ondervraagden kreeg in het afgelopen halfjaar post van dit bedrijf. Op loterijen die consumenten probeert over te halen loten te kopen, zit 91 procent van de ondervraagden niet te wachten, zo blijkt uit het onderzoek.
Irritatie
Consumenten storen zich aan de zinloosheid van ongeadresseerde post en het feit dat het niet milieuvriendelijk is. Dat NEE-NEE-stickers ermee omzeild worden, leidt ook tot irritatie, aldus de Consumentenbond.
Goede doelen
Ook goede doelen sturen veel geadresseerde reclamepost. 85 procent van de ondervraagden vindt het vervelend dat zij op die manier giften proberen los te peuteren. ANP