Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Garagebedrijven hebben langere wachttijden vanwege zomervakantie
07-07-2021
•
leestijd 2 minuten
•
265 keer bekeken
•
Vanwege de zomervakantie is het druk bij bedrijven voor auto-onderhoud en -reparatie. Er is "recorddrukte" bij 175 Nederlandse vestigingen van het garagebedrijf KwikFit. Brancheorganisatie BOVAG en concurrent Euromaster merken ook grotere belangstelling. De zomervakantie begint in het noorden aanstaande zaterdag.
Voor KwikFit was afgelopen juni "een van de drukste maanden ooit".
"Het is drukker doordat meer mensen met de auto op vakantie willen en
een jaar geen onderhoud hebben laten doen." Volgens een woordvoerder
hebben mensen gewacht met reparaties aan hun auto totdat zij weer op
reis konden. Volgens het bedrijf is er vooral belangstelling voor
onderhoudsbeurten, airco's en reparatie van autoruiten.
KwikFit zegt dat de drukte rond eind mei begon, "een paar weken
eerder dan normaal". "Nu is het zeker tot half augustus continu druk."
Bij sommige filialen is de wachttijd opgelopen tot een week. "Voor ons
is dat lang. Volgens ons concept worden mensen normaal binnen een of
twee dagen geholpen", aldus de zegsman.
Lastminute-aanvragen
Brancheorganisatie BOVAG ontving nog geen signalen van een algehele
drukte bij garages, maar meldt na het benaderen van enkele autodealers
in de regio Utrecht dat daar sprake is van veel lastminute-aanvragen.
"Mensen besluiten dit jaar op het laatste moment nog om weg te gaan. Dat
maakt het lastig om de afspraken in te plannen", zegt een woordvoerder.
"Bij een filiaal ging het om een wachttijd van vijf weken, normaal is
dat twee weken."
Acties
Ook het Europees opererende garagebedrijf Euromaster ziet een piekje
bij de ruim honderd Nederlandse vestigingen, mogelijk veroorzaakt door
de aanstaande vakantie. "Maar het kan ook te maken hebben met acties die
wij speciaal voor deze tijd hebben." Het bedrijf zegt op de drukte
voorbereid te zijn. "We hebben voldoende mensen rondlopen om klanten
snel te helpen." ANP