Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Game Mania en webshops verkopen ongeschikte 16+ spellen aan jonge kinderen
05-10-2019
•
leestijd 4 minuten
•
570 keer bekeken
•
Op videospellen en films staan leeftijdsaanduidingen zodat je als ouder weet of de inhoud geschikt is voor het kind. Heel handig natuurlijk, vooral omdat winkels spellen en films met een 16-sticker niet mogen verkopen aan kinderen onder de 16 jaar. Maar bij spellenwinkel Game Mania lijkt die wet niet te gelden. Uit een steekproef van Kassa blijkt dat 13-jarigen probleemloos spellen meekrijgen die niet geschikt voor ze zijn. En ook webshops als Bol.com en Coolblue verkopen videospellen aan jonge kinderen zonder enige vorm van leeftijdsverificatie.
Games heb je in allerlei genres. Zo heb je sportspellen, denkspellen, rollenspellen en schietspellen. Niet alle videogames zijn geschikt voor alle leeftijden. Daarom zijn spellen voorzien van een leeftijdsclassificatie. Spellen met een 16 of 18-sticker mogen
volgens de wet
niet verkocht worden aan kinderen onder de 16 jaar. Zowel fysieke winkels van Game Mania als verschillende webshops houden zich echter niet aan deze wet.
Fysieke winkels
De 13-jarige Kyran en Olivia gaan voor Kassa naar de Media Markt, Intertoys en Game Mania om 16+ spellen te kopen. Bij zowel Media Markt als Intertoys krijgen de twee meiden het spel niet mee vanwege hun leeftijd. Maar bij Game Mania is het een heel ander verhaal; daar krijgen ze zonder problemen een spel mee dat niet geschikt is voor de jonge meiden. Niet bij één filiaal, maar bij maar liefst drie filialen worden spellen meegegeven zonder dat er ook maar een keer naar een identificatiebewijs werd gevraagd.
Game Mania zegt geschrokken te zijn van de bevindingen van Kassa en geeft aan het te onderzoeken. De spellenwinkel ging niet in op de bevindingen van Kassa. De winkelketen wilde daarnaast ook niet op camera reageren of naar de studio komen, zélfs niet toen Kassa naar het hoofdkantoor in België afreisde. Omdat Game Mania niet op camera of in de studio wilde reageren, kun je ze nomineren voor de
Schijtlijster Trofee
.
De volledige reactie van Game Mania lees je hier
.
Webshops
Niet alleen Game Mania lijkt de regels aan zijn laars te lappen. Uit een steekproef van Kassa blijkt namelijk ook dat webshops massaal de fout in gaan. Bij Bol.com, Coolblue en de webshop van Game Mania kun je zonder het invoeren van een geboortedatum videogames bestellen. Bij de webshop van Intertoys moet je wel een geboortedatum invoeren, maar kun je daarna gewoon door met een bestelling plaatsen. Zelfs als de 13-jarige Kyran haar echte geboortedatum invult, namelijk 11 juni 2006.
De webshops van Wehkamp en Media Markt doen het iets beter. Zo mag je bij Wehkamp geen account aanmaken als je jonger bent dan 16 jaar en bij de Media Markt komt er een foutmelding naar voren dat iets in het winkelmandje niet geschikt is voor kinderen onder de 16 jaar.
Technologie
Volgens hoogleraar Computerbeveiliging, Bart Jacobs, is er een mogelijkheid om leeftijdsverificatie in te voeren. “Er bestaat al een gratis technologie waarbij je bepaalde onderdelen van je identiteit kunt vrijgeven. Deze technologie is onder andere gekoppeld aan de Basis Registratie Personen van de gemeente, dus je kunt geen valse gegevens invoeren.”
Demo leefijdsverificatie
Bart Jacobs is voorzitter van de Stichting Privacy by Design, die de zogeheten IRMA-app
heeft ontwikkeld. Met die app kun je aan webshops bewijzen dat je ouder
bent dan 12, 16 of 18 jaar, zonder verder iets van jezelf te onthullen.
“Op die manier kunnen webshops controleren of je echt voldoet aan die
leeftijdseis, zodat je bijvoorbeeld games of films online kunt kopen.
Sommige gemeenten en zorgpartijen werken al met deze technologie.”
Jacobs is er stellig over waarom webshops dit nog niet doen: “De
overheid handhaaft niet. Daardoor ligt het stil.” Stichting Privacy by
Design heeft speciaal voor Kassa een demo gemaakt hoe
leeftijdsverificatie bij webshops eruit zou kunnen zien. Doe de demo hier.
NICAM
Het PEGI-classificatiesysteem valt onder het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM). Het NICAM heeft Buro240a. in het leven geroepen om voorlichting te geven aan bedrijven over onder andere hun wettelijke plichten. Het NICAM heeft geen bevoegdheid om boetes uit te delen. Het NICAM geeft aan de bedrijven aan te spreken.
De volledige reactie van het NICAM lees je hier
.
Reacties webshops
Coolblue heeft direct actie ondernomen nadat Kassa ze heeft geïnformeerd. Bij het bestellen van een spel met een PEGI-leeftijdsclassificatie van 16 en 18 jaar moeten klanten nu bevestigen dat ze 16 jaar of ouder zijn. Ook hebben ze aan de voorkant duidelijker gemaakt dat het om spellen gaat die niet geschikt zijn voor jongere kinderen.
De volledige reactie van Coolblue lees je hier
.
Bol.com geeft aan dat ze door middel van waarschuwingen, in de vorm van leeftijdsindicaties, de klant zo goed mogelijk wil informeren en instrueren. Bol.com erkent de problematiek en geeft aan dat ze continu in gesprek zijn binnen de branche om de regelgeving online zo goed mogelijk te handhaven.
Lees hun volledige reactie hier
.
Volgens Intertoys moet hun nieuwe online platform nog op een aantal verbeterd worden. De controle is er volgens de spellenwinkel tussendoor geglipt. Ze geven aan dat ze het zo snel mogelijk willen aanpassen.
De volledige reactie van Intertoys lees je hier
.
Media Markt geeft aan bezig te zijn met een nieuw online platform met de wens om daarin leeftijdsidentificatie in op te nemen.
De volledige reactie van Media Markt lees je hier
. Wehkamp zegt bekend te zijn met de regels omtrent 16+ spellen en daarom is het bij hen ook alleen mogelijk om een account aan te maken als je 16 jaar of ouder bent.