Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
"Gaat mijn vlucht wel écht?" Vliegen gaat niet zo voorspoedig als wordt beloofd
02-07-2020
•
leestijd 3 minuten
•
201 keer bekeken
•
Vele vliegmaatschappijen kunnen weer vluchten aanbieden en uitvoeren, maar of je vlucht echt vertrekt, is nog maar de vraag, meldt NOS. In juni adverteerden maatschappijen nog met teksten als 'Er wordt weer gevlogen', maar het vliegen gaat nog niet zo voorspoedig. Consumenten klagen over niet uitgekeerde vouchers, niet terugbetaalde tickets en geannuleerde vluchten. Duizenden gedupeerden krijgen vaak geen gehoor van de maatschappijen en keren zich tot sociale media of consumenten- en claimorganisaties.
Zo ontvangt bijvoorbeeld de Consumentenbond dagelijks tientallen klachten van reizigers. De bond signaleert dat net geboekte vluchten soms binnen enkele dagen alweer worden geannuleerd. Bij Transavia gebeurde dit zelfs eens binnen 24 uur. Consumenten zijn vooral geïrriteerd over dat ze slecht geïnformeerd worden over de kans dat hun vlucht geannuleerd wordt. "En dat zou wel moeten, want die kans is fors", stelt woordvoerder Gerard Spierenburg. "Daar zijn luchtvaartmaatschappijen onvoldoende duidelijk over." Claimorganisatie EUclaim kreeg in juni ruim 4000 klachten binnen. Hiervan gaan meer dan duizend over reizen die nog moeten plaatsvinden.
Kans op annulering vlucht groot
Tussen half maart en midden juni heeft Transavia 8500 vluchten geannuleerd voor 1,8 miljoen passagiers. In juni zijn er nog 2688 vluchten geannuleerd. Hierdoor vlogen niet 3027 maar slechts 399 vluchten. Spierenburg stelt dat consumenten wellicht besluiten geen vlucht te boeken als ze zich bewust zijn dat de kans dat hun vlucht wordt geannuleerd zo groot is.
Reden voor geschrapte vluchten
Als reden voor annulering van de vlucht wordt vaak het coronavirus aangehaald. Echter, Jasmijn Heeremans, woordvoerster van EUclaim, hoort verhalen over wegens het coronavirus geannuleerde vluchten naar bestemmingen waar later diezelfde dag nog een vlucht naartoe gaat. Het coronavirus is volgens Heeremans lang niet altijd de echte reden voor annulering. Ook hierbij komt Transavia weer in een negatief daglicht te staan. De maatschappij meldde bij een geannuleerde vlucht naar Faro "wegens de pandemie-uitbraak en als gevolg hiervan opgelegde restricties van diverse overheden" de vlucht te moeten annuleren, terwijl er diezelfde dag wel andere vluchten met dezelfde maatschappij naar Faro vlogen. Ook worden andere veilige bestemmingen, zoals Barcelona en Nice, regelmatig geschrapt, terwijl er op andere momenten - soms zelfs dezelfde dag - wel naartoe wordt gevlogen. Volgens Heeremans heeft annulering dan niet met het virus te maken, maar met bedrijfseconomische redenen. "De maatschappij krijgt zo'n vlucht niet vol en besluit 'm dan maar te cancelen", stelt de woordvoerster.
Problemen met vouchers en communicatie
De Consumentenbond ziet dat consumenten zelf vaak achter hun voucher of hun geld aanmoeten. Zo hoort dit volgens de bond niet te gaan. De bond ziet dat consumenten moe worden van de vouchers die ze keer op keer krijgen aangeboden en heel veel moeite moeten doen om hun geld wel terug te krijgen. Dit gebeurt onder meer bij Transavia en KLM. Met deze organisaties krijgen consumenten bijna geen contact. "De maatschappijen zijn zo goed als onbereikbaar. Dat moet echt anders. Inmiddels is de coronacrisis al drie maanden aan de gang, ze hebben meer dan voldoende tijd gehad om hun processen op orde te krijgen", vindt woordvoerder Gerard Spierenburg. Wat je rechten zijn bij annulering wegens het coronavirus zet de Consumentenbond op hun website uiteen. Binnenkort gaat de bond langs bij Transavia om met de organisatie de lopende problemen te bespreken.