Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Frustratie over verdwijnen van de blauwe envelop

12-03-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
149 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Straks krijg je de post van de Belastingdienst alleen nog maar digitaal in je berichtenbox op internet. Meteen stroomden de mailtjes bij ons binnen. Hoe kom je aan die post als je geen computer hebt? Veel mensen zijn daar boos over en dus reageert de Belastingdienst in de studio op deze onrust.
Greep uit de verhalen
Mijn moeder van 85 wil graag alles zelf blijven regelen, maar heeft geen computer. De Belastingdienst laat weten dat ze het dan maar via iemand anders moeten regelen. Er worden geen brieven meer verstuurd. Hier krijgen toch veel mensen problemen mee! Onbegrijpelijk.
Oude buurtjes zijn in zak en as. Berekening huur- en zorgtoeslag kan alleen nog via computer. Deze mensen hebben dat niet. Ze belden met de Belastingdienst en kregen als antwoord dat ze dan maar op de computer in de bieb moesten gaan kijken. Deze mensen hebben niets met een computer, laat staan dat ze hem aan krijgen!
Brief van meneer van 92 aan de Belastingdienst: Ik wil U bij deze dan ook vragen om alle informatie in de nog resterende dagen van mijn leven gewoon op papier te sturen naar mijn adres. Ik kan nog wel een computer gaan kopen en computerlessen gaan volgen, maar daar heb ik gezien mijn leeftijd en gezondheid geen zin meer in. Verder wil ik U erop attenderen dat ik niet de enige digibeet ben in Nederland en dat de Belastingdienst hier ook rekening mee mag gaan houden in de toekomst.
Veel protest
Ook bij de Nationale Ombudsman stroomden de berichten binnen. Deze doet op dit moment onderzoek naar het verdwijnen van de blauwe envelop. In april wordt het rapport hierover verwacht. De Consumentenbond wil dat mensen de keuzemogelijkheid krijgen om berichten gewoon per post te blijven ontvangen. De bond begon de actie DigiDwang . Ook ouderenbonden Unie KBO en ANBO vinden dat de overheid er te vanzelfsprekend vanuit gaat dat alle mensen digitale dienstverlening willen.
'Sluit aan bij wensen samenleving'
Eline Spros is plaatsvervangend directeur bij de Belastingdienst en gaat over de blauwe envelop. Zij zegt dat de Belastingdienst met de online aangiftes juist aansluit bij de wensen in de samenleving om steeds meer via het internet te regelen. Ze erkent ook dat het voor mensen lastig kan zijn als post van de Belastingdienst alleen nog maar in je Berichtenbox op internet komt. Mensen kunnen hulp krijgen van maatschappelijke organisaties en ouderenorganisaties. Ook kunnen ze contact opnemen met de Belastingdienst of de Belastingtelefoon op 0800-0543 bellen om te bespreken of er een oplossing is. Verder is er een speciale Helpdesk Digitale Post 0800-2358352 voor vragen over de Berichtenbox.
Let op!
Bel alleen de echte Belastingtelefoon van de Belastingdienst. Die is gratis! Er zijn ook nepsites. Zij verbinden je door naar de echte Belastingtelefoon en dan betaal je wel €0,90 per minuut met een maximum van €45!
Post blijven ontvangen
De Belastingdienst zegt niet precies wanneer ze stopt met het versturen van post. Dit is wat ze ons hebben laten weten:
De komende jaren wordt telkens een berichtenstoom volledig digitaal nadat de daarbij behorende berichten twee jaar zowel op papier als digitaal (naar de Berichtenbox op MijnOverheid) verstuurd zijn. Tijdens deze tweejarige gewenningsperiode monitoren we hoe de digitalisering verloopt en wat nog nodig is. Er wordt begonnen met berichten die minder grote impact hebben. Vorig jaar was dat de beschikking voor het automatisch continueren van toeslagen, welk bericht hierna komt is nog niet te zeggen en wordt in overleg met de Kamer besloten. We laten mensen ook na die tijd nooit in de kou staan en houden in het proces op vele manieren contact met de doelgroep. Voor wie echt niet mee kan in het digitale verkeer blijft papier beschikbaar.
Spros bevestigt dat als het niet mogelijk is om hulp te organiseren voor iemand om bij zijn digitale Berichtenbox te komen, mensen via de Belastingdienst een kopie kunnen krijgen van de digitale berichten.
Papieren aangifte
In 2014 deden nog 343.000 menen op papier aangifte. Dit jaar verwacht de belastingdienst circa 170.000 papieren aangiftes. Je kunt via de Belastingtelefoon dit jaar nog wel een aangiftebiljet aanvragen. Ook al staat het minder prominent op de website van de fiscus, het staat er wel. Ook vertelt Spros dat mensen die ouder zijn dan 72 jaar en altijd aangifte op papier hebben gedaan, per post een aangiftebiljet blijven ontvangen.
DigiD is geheim
Veel mensen geven hun DigiD aan hun kinderen of een derde die ze bijstaat bij de aangifte. Dat is eigenlijk niet de bedoeling. DigiD is strikt persoonlijk en net als je pincode moet je die eigenlijk nooit afgeven. Je kunt beter iemand machtigen om je aangifte te doen. Dat kan hier . Een nadeel is wel dat die machtiging dan alleen geldt voor de aangifte. Als je dan bijvoorbeeld ook de inkomensgegevens wil checken voor de zorg- en huurtoeslag, moet je daarvoor een aparte machtiging aanvragen.  
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor