Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Fraude via nep-klantenservice komt steeds vaker voor
14-09-2019
•
leestijd 3 minuten
•
943 keer bekeken
•
Je kent het wel, je hebt een probleem met bijvoorbeeld een account en wilt dit zo snel mogelijk oplossen. Je zoekt op internet naar het telefoonnummer van de desbetreffende klantenservice en ziet dat de bovenste website een goede beoordeling heeft. Je klikt op de link naar de site. Meteen verschijnt er een telefoonnummer op het scherm, dus bel je gelijk. Je bent in de veronderstelling dat jouw probleem snel gaat worden opgelost, maar deze neppe klantenservice is alleen maar uit op jouw geld...
Uit cijfers van de
Fraudehelpdesk
blijkt dat deze nieuwe manier van internetoplichting steeds vaker voorkomt. Heel veel mensen zijn al bekend met de zogenaamde ‘’helpdeskfraude’’, waarbij mensen zich voordoen als helpdeskmedewerkers van bijvoorbeeld Microsoft en zeggen dat er een probleem is met jouw computer. Om dit probleem op te lossen vragen ze om een eenmalige betaling en verhogen ze ongezien het bedrag, waardoor mensen soms honderden euro’s kwijtraken. Dit is een erg bekend fenomeen geworden en veel consumenten prikken dan ook snel door deze oplichters heen. In het geval van deze nieuwere vorm van internetoplichting, bel je echter zelf naar een helpdesk met je eigen probleem, en ben je er niet van bewust dat je met een neppe helpdesk te maken hebt.
Grote internationale bedrijven
Websites als klantenservicetelefoonnummernl.com claimen de helpdesk te zijn van vele grote bedrijven waaronder Gmail, Hotmail, HP, Dell en Amazon. Wanneer je met hen belt krijg je een Engelssprekende persoon aan de lijn, waar je niet raar van opkijkt, aangezien het om grote internationale bedrijven gaat. De medewerkers van de klantenservice geven aan je graag te willen helpen met je probleem.
Hoe herken je een nepwebsite?
Angelo Croes, online marketing specialist, deelt tips over hoe je een nepwebsite kunt herkennen. Bekijk de video hieronder ↓
Meekijken in computer
Om jouw probleem op te lossen, vertellen de klantenservicemedewerkers dat ze wel even moeten mee kijken op jouw computerscherm. Daarvoor moet je naar een website gaan, zoals bijvoorbeeld www.helpme.net, en vervolgens je naam invoeren en een toegangscode, die je krijgt van de klantenservicemedewerker. Ondertussen benadrukt de medewerker nogmaals hoe graag hij jou wil helpen met het oplossen van jouw probleem.
Slimme manipulatie
Vervolgens word je verteld dat er extra kosten zijn verbonden om je te kunnen helpen, bijvoorbeeld 1 euro voor het verifiëren van je account of extra belkosten ter waarde van 20 cent. Wanneer je hier mee akkoord gaat, vraagt de medewerker bij welke bank je zit en leidt je naar de betaalomgeving van je bank. Hier zie je echter een ander, hoger bedrag staan, maar dit bedrag verdwijnt snel, doordat de medewerker het verandert met een handige tool. Ondertussen leidt de medewerker je af door allerlei vragen te stellen. Je ziet het lage bedrag staan op de betaalpagina en de medewerker vraagt of je het bedrag over wilt maken. De site is aan de voorkant veranderd, maar dit is slechts schijn, het hoge bedrag dat je eigenlijk in beeld zag, wordt namelijk van je rekening afgeschreven en op die manier kun je voor honderden euro’s worden opgelicht.
Wat is zoekmachineoptimalisatie?
Wat is SEO? En wat betekent dat voor jouw zoekresultaten? Angelo Croes, online marketing specialist, geeft antwoord op deze vragen en legt uit hoe de makers van nepsites te werk gaan. Bekijk de video hieronder ↓
Hoe kan je dit voorkomen?
Als je zeker wilt weten dat je te maken hebt met een betrouwbare helpdesk, is het verstandig om de website of het telefoonnummer even te checken op betrouwbaarheid. De
Fraudehelpdesk
heeft een aantal handige tips opgesteld die je kunt gebruiken wanneer je te maken hebt met een helpdesk die je niet helemaal vertrouwt. Daarnaast zijn hier betrouwbare telefoonnummers te vinden van de klantenservices van enkele grote bedrijven.