Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Fouten met voedselallergie in zorginstellingen zoals ziekenhuizen

23-02-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
110 keer bekeken
  •  
eten dienblad ziekenhuis 930
Mensen met een voedselallergie of intolerantie hebben vaak problemen met hun eten in zorginstellingen zoals ziekenhuizen. Bij de intake wordt vaak niet naar voedselallergieën gevraagd, ze krijgen vaak toch eten met allergenen voorgeschoteld en krijgen daar ook vaak allergische reacties op. Dat blijkt uit een enquête van Kassa in samenwerking met Stichting Voedselallergie. Het ministerie van Volksgezondheid heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd gevraagd de resultaten met de stichting te bespreken.

Niet naar voedselallergie gevraagd

In de enquête geven ruim 500 mensen aan dat ze een voedselallergie of intolerantie hebben en opgenomen zijn in een zorginstelling. Bijna 38 procent van hen geeft aan dat er bij de intake niet naar hun voedselallergieën is gevraagd. Ruim de helft (54%) zegt dat er weleens iets met hun voedsel is misgegaan waardoor er toch allergenen in zaten. Van deze mensen zeggen ruim 100 mensen (40%) dat ze ook een allergische reactie op het eten hebben gekregen. Het vaakst gaat het dan om maag en darmklachten, maar ook long en huidklachten worden veel genoemd. Gelukkig zegt maar een enkeling dat er sprake was van hart en vaatklachten of een anafylaxie, een ernstige allergische reactie.

'Vooral problemen in ziekenhuizen'

Volgens Stichting Voedselallergie komen de resultaten van de enquête overeen met wat mensen met een voedselallergie al langere tijd melden bij de stichting. Voorzitter Erna Botjes stelt dat de problemen vooral spelen in ziekenhuizen. Daar zou te weinig kennis zijn op de werkvloer over allergenen en wordt te weinig prioriteit gegeven aan het probleem. Ze denkt dat het probleem onder meer opgelost kan worden door meer gespecialiseerde diëtisten in te zetten.

Gebrek aan kennis

Het gebrek aan kennis wordt groter hoe kleiner de zorginstelling is, denkt Helga Merkun. Zij is voorzitter van DAVO, de Diëtisten Alliantie Voedsel Overgevoeligheid, en werkzaam als allergiediëtist in het Erasmus MC in Rotterdam. Kleinere zorginstellingen hebben vaak geen gespecialiseerde diëtist in huis vanwege een gebrek aan budget. Maar die zou juist veel problemen met het eten kunnen voorkomen. Maar ook als er gespecialiseerde diëtisten zijn, kunnen die niet de hele tijd aan ieder ziekbed staan. Daarom is het volgens Merkun ook belangrijk dat de rest van het personeel in zorginstellingen meer kennis krijgt over voedselallergieën. 
In een reactie laat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen weten dat de noodzakelijke kennis wel degelijk in ziekenhuizen aanwezig is. Het zou helpen als patiënten actiever aangeven dat ze een voedselallergie hebben. Dat kan bijvoorbeeld door als patiënt te controleren of voedselallergieën in hun patiëntdossier staan.
Op dit moment is het probleem nog geen specifiek onderdeel van controles van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd omdat er weinig meldingen over zijn. Daarom is het van belang dat mensen contact opnemen met het Landelijk Meldpunt Zorg van de Inspectie als er problemen zijn geweest. Want dan is gericht toezicht mogelijk schrijft het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport in een reactie.     
Vanavond in Kassa om 19.05 uur op NPO1.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor