Slachtoffers van online oplichting hadden bij elkaar zo'n 41 miljoen euro schade. Dat meldt het AD op basis van gegevens van de Fraudehelpdesk. In 2019 was het schadebedrag nog 26 miljoen euro. De Fraudehelpdesk ontving in totaal 350.000 meldingen via het callcenter of online.
Door de coronacrisis zijn oplichters meer actief op internet, zegt de Fraudehelpdesk. Volgens directeur Marloes Kolthof moesten vooral ouderen vaker het internet op. Een kwetsbare groep die eerder nooit zoveel online was. "Oplichters maken daar misbruik van."
Identiteitsfraude
Het ging in ruim 12.600 gevallen om identiteitsfraude. Criminelen doen zich voor als een bekende via WhatsApp en zeggen vervolgens dat ze snel geld nodig hebben. Nietsvermoedende mensen maken op die manier zonder wantrouwen geld over naar oplichters. Verder ontving de Fraudehelpdesk 4800 meldingen van handelsplaats- of webwinkelfraude. Daarvan ging het in 3800 gevallen ook echt mis en werden deze mensen opgelicht.
Kassa heeft in 2020 en dit jaar al meerdere keren aandacht besteed aan zogeheten spoofing. Criminelen misbruikten het telefoonnummer van verschillende banken om mensen op te lichten, door te doen alsof ze van de fraudehelpdesk van de bank waren. Bekijk het dossier hier met daarin alle informatie over spoofing. Bekijk ook het phishingdossier hier.
Beleggingsfraude
Ruim 13 miljoen euro ging verloren aan beleggingsfraude. Daarmee staat beleggingsfraude op nummer 1. Het gemiddede bedrag waarvoor mensen opgelicht werden bedraagt 33.000 euro per slachtoffer. Mensen gingen bijvoorbeeld in op advertenties op sociale media, waarin de naam en foto's van BN'ers werden misbruikt om beleggingsproducten aan te bieden.