Ford komt met nieuwe coulanceregeling voor motoren in campers
09-02-2018
•
leestijd 2 minuten
•
1194 keer bekeken
•
Ford heeft zwart-op-wit toegezegd vanaf nu coulant om te gaan met nieuwe problemen met 2.2 TDCi motors in campers. Kassa besteedde eerder in november 2016 en oktober 2017 ook al aandacht aan deze motoren. De coulanceregeling gaat echter nu pas van kracht.
Problemen in 2015
De consumentenvereniging voor camperliefhebbers, NKC, berichtte in juni 2015 al over problemen met Ford-motors in campers. Het probleem zou ontstaan door corrosie in de verstuivers. De NKC kreeg vooral klachten over campers met een kilometerstand onder de 100.000. De kosten voor het vervangen van een in de soep gelopen motor lopen al snel op tot €10.000.
Vertrouwen consument
In 2017 geeft Ford aan met een nieuwe regeling te komen om het vertrouwen van de consument te winnen. Het eerste voorstel wordt weggehoond door de campereigenaren. Sinds eind januari ligt er een
definitieve coulanceregeling
. Ford beschouwt het onderhoud nu op orde als het motoronderhoud heeft plaatsgevonden volgens de richtlijnen van Ford. Mocht een deel van de onderhoudshistorie ontbreken, adviseert Ford de verstuivers te laten controleren en zo nodig te vervangen. Hierbij wil Ford klanten in de kosten tegemoetkomen.
Nadeel van regeling
De grootste beperking van de coulanceregeling is dat de regeling alleen geldt voor motors die niet ouder zijn dan tien jaar en 364 dagen. Dit terwijl er ook modellen zijn geproduceerd die inmiddels ouder zijn dan 11 jaar.
Consument moest anderhalf jaar wachten
“Dit was het beste dat mogelijk was”, vertelt NKC-directeur Stan Stolwerk over het eindvoorstel van Ford. “Consumenten hebben lang moeten wachten tot er wat gedaan werd met hun klachten. Dat vertragen verdiende geen schoonheidsprijs. Uiteindelijk heeft Ford nu heel erg zijn best gedaan om te reageren op deze eerdere klachten en is de coulance regeling een verbetering voor de consument.”