Camperaars nemen geen genoegen met coulanceregeling Ford
14-10-2017
•
leestijd 3 minuten
•
220 keer bekeken
•
In
november 2016
besteedde Kassa aandacht aan campers die zijn uitgerust met een Ford-motor van het type 2.2 TDCi. De
NKC
, de consumentenvereniging voor camperliefhebbers, krijgt namelijk veel meldingen over motoren die onherstelbaar kapotgaan bij een kilometerstand onder de 100.000. Het dossier kent inmiddels ruim 90 gevallen van een opgeblazen motor en zo’n 200 mensen met afgekeurde verstuivers.
Gesprekken
Na onze uitzending gaan NKC en
Ford
met elkaar in gesprek. De 150 dossiers die er op dat moment zijn worden besproken, waarbij Ford in twee of drie gevallen de consument tegemoetkomt met enkele duizenden euro’s. Ook krijgen tien camperaars een waardebon van duizend euro. Bij het merendeel van de gedupeerden wordt echter geen coulance verleend.
Regeling
Ford geeft ook aan met een regeling te komen om het vertrouwen van de consument terug te winnen. De inzet om het betreffende verzekeringsproduct voor de start van het camperseizoen – in april – concreet te maken, wordt niet gehaald. Eind mei wordt tijdens een door de NKC georganiseerde bijeenkomst wel het voorstel voor de regeling besproken, maar dit wordt massaal weggehoond.
De regeling komt erop neer dat Ford-eigenaren van een probleemcamper een jaar gratis garantie wil bieden, met als voorwaarde dat de camper een nulmeting heeft gehad bij Ford én dat de verstuivers zijn getest bij een gecertificeerd bedrijf. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de consument. Daarnaast mag de camper niet ouder zijn dan 10 jaar, terwijl de motor al sinds 2006 is gefabriceerd.
Enquête
Kassa houdt een enquête onder de NKC-leden, die door bijna 350 eigenaren van probleemcampers wordt ingevuld. Ruim 78% geeft aan niet met een veilig gevoel op pad te gaan met de camper. Maar liefst 93% zegt niet tevreden te zijn met de regeling die op komst is, met als voornaamste reden dat ze de kosten voor de verplichte nulmeting en verstuivertest te hoog vinden. Ruim 13% komt op dit moment al niet meer in aanmerking, omdat hun camper meer dan 10 jaar oud is of meer dan 160.000 kilometer heeft gereden.
Daarnaast is 35% van de geënquêteerden wel van plan aan de voorwaarden van Ford te voldoen als het verzekeringsproduct er daadwerkelijk ligt.
Geduld is op
Ford komt eind juli met een
statement
, maar het definitieve product is er half oktober nog steeds niet. De maat is vol voor de NKC en daarom trekt de camperclub met een stoet campers naar het hoofdkantoor van Ford in Amstelveen om een probleemmotor én een petitie met ruim 700 handtekeningen te overhandigen.
De boodschap is duidelijk: NKC én de achterban willen dat Ford snel met een concreet voorstel komt en dat de fabrikant een substantieel deel van de kosten voor de nulmeting en verstuivercheck voor zijn rekening neemt. Ook moeten campers die ouder dan 10 jaar zijn mee worden genomen in de regeling.
Reactie Ford
Ford-woordvoerder Sebastiaan van de Pol staat de groep te woord. “Het is zeker niet zo dat we er niet mee bezig zijn. Helaas heeft het nogal wat voeten in de aarde. Niet alleen binnen onze eigen organisatie, maar ook met regelgeving.” Hij vult aan: “De boodschap is duidelijk. We zijn bezig, echt met de realisatie van het product. Wij hebben ons erop verkeken dat het wat meer tijd kosten dan wij aanvankelijk ook voorzien hebben. Het heeft de aandacht.” Hij kan geen datum toezeggen waarop Ford het verzekeringsproduct alsnog zal presenteren.