Foodwatch: stop gebruik voedingswetenschap als marketingtool
11-06-2020
• leestijd 1 minuten
Foodwatch start een manifest "tegen de uitverkoop van wetenschap". Volgens de consumentenorganisatie stijgt het gebruik van wetenschappelijke claims om producten te verkopen. Dat is volgens Foodwatch een slechte zaak. Het manifest tegen het misbruik van wetenschap als marketingtool kan online worden ondertekend. De wetenschap in Nederland is steeds meer afhankelijk van investeringen door de industrie, oordeelt Foodwatch. Zo dalen sinds 2015 de overheidsinvesteringen aan wetenschappelijk onderzoek en stijgen de uitgaven van de private sector. Op deze manier ontstaat er een sterke publiek-private samenwerking.
"Consument de dupe"
Volgens Elif Stepman van Foodwatch is de consument de dupe van de door de industrie ingezette wetenschap: "Het is bekend dat Coca-Cola wetenschappers financierde om frisdrank te verdedigen en Monsanto ghostwriters inschakelde voor positieve studies over landbouwgif glyfosaat. We ontdekten ook dat FrieslandCampina wetenschappelijke studies promootte die concluderen dat cacao zou bijdragen aan betere schoolcijfers. Al deze voorbeelden tonen aan dat het belang van marketing steeds voorgaat op dat van de samenleving."
Op dit moment zegt Foodwatch te werken aan een rapport over de beïnvloeding van de wetenschap door de voedselindustrie in Nederland. De organisatie bepleit de oprichting van een onafhankelijk onderzoeksfonds en betere naleving en controle van de 'gedragscode wetenschappelijke integriteit'.