© Foto: Foodwatch
Voedselwaakhond Foodwatch heeft weer producten genomineerd voor het Gouden Windei. Deze prijs gaat naar ‘het meest misleidende product van het jaar’. Wie maken er dit jaar kans? De zeven kanshebbers zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka.
Consumenten mogen online stemmen, waarna één product straks het Gouden Windei krijgt.
Met deze publieksprijs wil Foodwatch aandacht vragen voor misleidende verpakkingen en etiketten die voedselfabrikanten gebruiken om hun producten te verkopen. De prijs staat dit jaar in het teken van ‘krimpflatie’ en ‘beknibbelflatie.’
Dit zijn de genomineerden waarop gestemd kan worden, met daarbij de verklaring van Foodwatch waarom het product misleidend is.
AH Lekkerbekjes (Albert Heijn): Het visgehalte in deze diepvries-lekkerbekjes is ongemerkt verlaagd van 75 naar 55 procent, terwijl de korst dikker werd. Minder vis voor je geld dus.
Liga Repen Noten Amandel & Pinda: Deze repen zijn lichter geworden (van 40 naar 35 gram) terwijl de kiloprijs met maar liefst 45 procent steeg.
Danerolles Pains au Chocolat: “New recipe” op de verpakking betekent minder chocolade, geen boterconcentraat meer en zes broodjes in plaats van acht. Luxe ontbijt? Niet meer.
Nescafé Farmers Origin India-capsules: Minder koffie per cup (van 53 gram naar 44 gram) en arabica-bonen deels vervangen door goedkopere robusta.
Knorr Veggie Wraps Wortel: Kleiner geworden, maar de prijs per kilo is gestegen van 8,27 euro naar 11,00 euro.
Milka Choco Sensation Cookies: Zonnebloemolie is vervangen door ongezondere palmolie, zonder dit op de verpakking te vermelden. Misleiding pur sang, aldus Foodwatch.
Hertog IJssalon Citroentaart Meringue: Minder ijs in de verpakking (van 900 ml naar 825 ml) én een hogere prijs per liter.
Voor de 15de keer presenteert Foodwatch “de prijs die geen enkele voedselfabrikant wil”. Consumenten kunnen vanaf vandaag stemmen voor het Gouden Windei via de site van Foodwatch.
Vorig jaar won de margarine van Blue-band de publieksprijs naar aanleiding van hun plantaardige alternatief voor roomboter. De misleiding zat hem in de naam. Blue-band verkocht hun boter onder de naam Roombeter. Dat werd met een ‘e’ geschreven in plaats van een ‘o’. Ook zat het product in een soortgelijke verpakking als de echte boter.
Foodwatch ontvangt jaarlijks honderden klachten van teleurgestelde consumenten die zich bedrogen voelen in de supermarkt. Hieruit worden de kandidaten voor het Gouden Windei geselecteerd. De genomineerden, die het veel te bont maken, worden op basis van deze meldingen en marktonderzoek van de voedselwaakhond geselecteerd.
Bron: Foodwatch
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!