Foodwatch maakt genomineerden Gouden Windei bekend
14-11-2020
•
leestijd 4 minuten
•
225 keer bekeken
•
In de supermarkt valt het al winkelend niet altijd op, maar veel producten blijken bij nader inzien toch minder gezond, duurzaam of eerlijk als dat de verpakking doet denken. Nu zijn er een aantal producten die het wel heel bont maken. Voedselwaakhond Foodwatch nomineert dit jaar vijf producten in hun Gouden Windei verkiezing en legt in de uitzending van Kassa uit waarom deze producten op die lijst terecht zijn gekomen.
Van de vijf genomineerden ‘wint’ uiteindelijk één product het Gouden Windei van Foodwatch. De genomineerden, met de beredenering van Foodwatch, zijn als volgt:
1. Appelsientje Vers Geperst (Riedel)
Dit product heeft een 'versuitstraling' en ligt in het koelschap, maar is volgens Foodwatch qua ingrediënten precies hetzelfde als de ‘gewone’, ongekoelde Appelsientje uit een pak. Lindner: "Allebei uit concentraat, allebei kort verhit en maanden houdbaar. 'Vers' is namelijk een claim die tot op heden in Nederland en in de EU ongereguleerd is, er zijn geen afspraken gemaakt over wat en wanneer een voedingsmiddel vers mag heten. Appelsientje Vers geperst is per liter bovendien 0,44 euro duurder dan de 'gewone'. Wij vinden dat vooral de consument wordt uitgeperst..."
2. BEKIND Protein bar (Mars)
Lindner: "Je ziet steeds meer voedingsmiddelen 'met extra proteïne', met 'toegevoegd eiwit'. Als je een normaal dieet volgens de gangbare voedingsrichtlijnen volgt, dan heb je dit soort producten echt niet nodig. Mars/BEKIND spelen in op 'sportiviteit' en 'gezondheid', maar een product dat voor 50 procent uit vet en suiker bestaat... Ja, daarvoor moet je inderdaad heel veel en lang sporten om gezond te blijven. Het kost ook nog eens 2,19 euro per reep en heeft meer calorieën en suiker dan een donut."
3. Nutella Cups (Ferrero)
'Handige' mono-verpakkingen van de bekende chocolade-hazelnootpasta. Met het oog op de plastic soep en de roep om minder verpakkingen is dit een doorn in het oog van Foodwatch. Lindner: "Gerekend per 1 kilo product is er bovendien een prijsverschil van meer dan 15 euro tussen de mini/mono-plastic verpakkingen en glazen potten Nutella (van 400 gram). Het plastic wordt duurbetaald door de consument… Behalve geldklopperij van Ferrero zijn Nutella Cups slecht nieuws voor de planeet."
4. Zonnatura Groene thee açai (Wessanen)
Lindner: "Dit is een klassiek voorbeeld van het lok-ingrediënt: groots in woord en beeld op de voorkant van de verpakking, amper qua inhoud. Er zit slechts 0,5 procent Açai-bes in. Wel zit er 40 procent van de goedkopere Aronia-bes in. Maar deze wordt niet op de voorkant van de verpakking vermeld. Rondom Açai-bessen hangt een gezondheidsaureool; het wordt bestempeld als een superfood. De Aronia-bes is van dezelfde familie, maar is amper bekend onder consumenten. Zou dat de reden zijn om hem dood te zwijgen op de voorzijde van de verpakking? Of is het toch de prijs?"
5. Philadelphia truffel (Mondelez)
Lindner: "Hier zit dus maar 0,07 procent zomertruffel in. Dus per bakje is dat 0,1 gram. We hebben het vergeleken met andere producten waar truffel in zit zoals pastasauzen, crackertjes, noem maar op. Dit product heeft tot ruim vijf keer minder truffel dan andere producten 'met truffel'. Dus dit is wel echt de ondergrens opzoeken vinden wij…"
We vroegen de fabrikanten van de genomineerde producten om een reactie.
Riedel geeft aan dat voor Appelsientje Vers geperst andere sinaasappels worden gebruikt "die door het proces meer verse geur en smaak componenten hebben dan Appelsientje uit een pak". De complete reactie lees je hieronder.
Mars zegt over hun BEKIND proteine reep: "Vanwege het hoge gehalte aan noten in onze producten, bevatten al onze BE-KIND Proteine repen veel onverzadigde vetten. Gemiddeld vertegenwoordigen onverzadigde vetten 77 procent van het totale vet in de BE-KIND Protein-producten en 45 procent van de totale calorieën." De volledige reactie van Mars lees je hieronder.
Ferrero zegt het volgende over de Nutella mini-verpakking: "Nutella is in verschillende maten verkrijgbaar, waarvan verreweg het allergrootste deel wordt verkocht in de bekende glazen potten. Juist voor die momenten dat glazen potten niet handig zijn - bijvoorbeeld voor onderweg of vakanties - of voor mensen die slechts sporadisch willen genieten van ons product, bieden we portieverpakkingen aan." Hieronder vind je de volledige reactie van Ferrero.
Wessanen geeft aan voor de betreffende naam van hun Zonnatura thee gekozen te hebben, omdat "betreffende naam (bedoeld ook als smaakaanduiding) gekozen is vanwege de bekendheid van de acai-bes – in tegenstelling tot die van de aroniabes – bij de consument". De hele reactie lees je hieronder.
En fabrikant Mondelez stelt over hun Philadelpia truffel: "De gemiddelde consument die het product koopt, verwacht dus dat deze Philadelphia variant op smaak werd gebracht met truffel. En dat is ook het geval." Hieronder lees je de complete reactie.