In het tweede kwartaal van 2020 stegen de Nederlandse online consumentenbestedingen met 12 procent naar bijna 6,4 miljard euro. De online uitgaven aan diensten als reizen en tickets daalden met 45 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. Deze daling werd gecompenseerd door de groei in uitgaven aan producten van 52 procent. Dat meldt Thuiswinkel.org na onderzoek van marktonderzoeker GfK.
Uit de cijfers blijkt volgens Thuiswinkel.org dat de coronacrisis zoals verwacht in het tweede kwartaal van dit jaar een grotere impact had op de e-commercesector dan in de eerste drie maanden. Het totale aantal online aankopen is ook door corona sterk gegroeid, met 22 procent in het eerste halfjaar en met 36 procent in het tweede kwartaal.
Door de gedeeltelijke lockdown eerder dit jaar is het aantal online kopers toegenomen. Een jaar geleden waren het er nog 11,7 miljoen, in het tweede kwartaal van 2020 bedroeg dat aantal 12,5 miljoen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!