Facebook denkt dat een update van Apples mobiele besturingssysteem iOS de resultaten nadelig kan beïnvloeden. Met deze update, die nog moet komen, maakt Apple het verplicht voor gebruikers om toestemming aan apps te geven die gerichte reclame willen aanbieden op basis van gegevens als locatie en interesses. Dat kan de inkomsten van Facebook al vanaf het eerste kwartaal drukken.
Hiertegenover staat wel dat mensen meer online kopen. Dat is goed voor advertenties op de netwerken van Facebook. De inkomsten van Facebook worden grotendeels behaald uit geld vanuit adverteerders. Zij betalen om te adverteren op Facebook en Instagram. Dankzij stijgende reclame-inkomsten in het slotkwartaal behaalde het techbedrijf vorig jaar een omzet van net geen 86 miljard dollar, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2019. Topman Mark Zuckerberg spreekt dan ook van een "sterk slot van het jaar".
Facebook maakt zich verder ook zorgen om de toenemende aandacht voor de verwerking van data van Europese klanten in de Verenigde Staten. Als dat moet worden aangepakt, moet Facebook extra kosten maken. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!