Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Facebook helpt gebruiker bewust te minderen

01-02-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Facebook logo 930x520
De populariteit van Facebook blijft groot. Het bedrijf zelf doet er echter alles aan om gebruikers minder lang op zijn gelijknamige netwerk te houden. Aanpassingen aan de manier waarop het nieuwsoverzicht aan gebruikers wordt gepresenteerd, resulteren dagelijks in grofweg 50 miljoen uur minder tijd die wereldwijd aan Facebook wordt besteed.

Facebook voor plezier en welzijn

Topman Mark Zuckerberg kwam met die boodschap bij de presentatie van de jaarcijfers. Volgens hem is Facebook niet alleen in het leven geroepen voor het plezier, maar ook voor het welzijn van mensen. Investeerders konden de boodschap minder goed waarderen. Het aandeel Facebook ging in de zogeheten nabeurshandel stevig omlaag.

Tijd op Facebook beter besteden

De aanpassingen zorgen er volgens Zuckerberg voor dat de tijd op Facebook beter wordt besteed. Het bedrijf verwacht daar vooral op de langere termijn van te zullen profiteren. Dat dit geld kost neemt Facebook voor lief.
Gebruikers hebben de laatste maanden van 2017 minder tijd doorgebracht op Facebook. Het dagelijks gebruik liep met 50 miljoen uur terug. 2017 was volgens Zuckerberg "een sterk, maar moeilijk jaar". 

Stijgend aantal gebruikers

Evengoed wist het techbedrijf meer gebruikers aan zich te binden. Dagelijks loggen 1,4 miljard gebruikers in op het netwerk. Dat betekende een stijging met 14 procent op jaarbasis, maar dat is minder dan verwacht. De omzet van Facebook kwam in het vierde kwartaal van 2017 uit op krap 13 miljard dollar, wat weer meer was dan de gemiddelde verwachting. Daarbij zette het techbedrijf een winst in de boeken van 4,3 miljard dollar. Dat betekende een stijging van 19 procent op jaarbasis. ANP / NOS
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!