Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Facebook experimenteerde met humeur gebruikers

30-06-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Facebook_08.jpg
Facebook heeft de nieuwsfeed van 689.000 gebruikers gemanipuleerd voor een onderzoek naar de invloed van positieve en negatieve berichten in de nieuwsfeed. Dat blijkt uit een publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Pnas.
Onderzoek
Voor het onderzoek manipuleerde Facebook welke berichten gebruikers te zien kregen. De social mediagigant legde vervolgens vast hoe gebruikers reageerden op deze berichten. Een deel van de gebruikers kreeg voornamelijk positieve berichten te zien, terwijl het andere deel aan negatieve posts werden blootgesteld. De gebruikers waren niet op de hoogte van hun deelname aan het experiment.
Resultaat
Uit het onderzoek bleek dat negatieve berichten in de nieuwsfeed zorgen voor meer negatieve reacties door de gebruikers. Daartegenover zorgen positieve berichten juist voor positieve reacties. Op basis van die uitkomst concluderen de onderzoekers dat emoties van anderen "besmettelijk" zijn.
Kritiek
Gebruikers en experts die dit weekend over het onderzoek hoorden noemden het "eng" en "onethisch". Facebook wuift die beschuldigingen weg. In de gebruikersvoorwaarden van Facebook staat vermeld dat gebruikers toestemming geven voor het verzamelen van hun data en de mogelijkheid om gebruikt te worden voor experimenten. Onderzoeker Adam Kramer heeft zich wel verontschuldigd voor de ophef in een bericht op het sociale netwerk: "Ons doel was nooit om mensen ongerust te maken."
Tweakers.net/NU.nl/Webwereld
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!