Facebook: concurrentie wint terrein bij jeugd
30-05-2013
• leestijd 1 minuten
Facebook ziet de concurrentie van andere sociale media als Twitter en Tumblr toenemen. Dat heeft operationeel directeur Sheryl Sandberg woensdag gezegd in een interview tijdens een conferentie over technologie in Californië.
'Geen reden tot zorg'
Volgens Sandberg neemt het aantal leden onder jongeren nog altijd toe, maar groeit de concurrentie in die leeftijdsgroep harder. De topvrouw vindt dat echter nog geen reden tot zorg. Tieners blijven ,,zeer actieve en betrokken Facebookgebruikers'', en het bedrijf is nog altijd leider in een groeiende markt, zei zij.
Omzet
Het aantrekken en behouden van jonge gebruikers is van groot belang voor Facebook. Zij vormen een aantrekkelijke doelgroep voor adverteerders, en die moeten het leeuwendeel van de omzet van het internetbedrijf binnenbrengen. Het bedrijf investeert dan ook fors in verbetering van vooral zijn mobiele apps.
Sinds de beursgang in mei vorig jaar heeft Facebook meer dan een derde van zijn marktwaarde verloren. Hoewel het bedrijf de omzet nog altijd flink weet op te voeren, zijn beleggers niet overtuigd van de toekomstbestendigheid van het verdienmodel van het sociale netwerk. ANP