Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Extreem lange wachttijden klantenservice CBR
08-12-2018
•
leestijd 2 minuten
•
132 keer bekeken
•
Mensen die vanwege een gezondheidsverklaring bellen met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen staan extreem lang in de wacht. Het consumententelevisieprogramma Kassa deed een steekproef. Daaruit blijkt dat bellers gemiddeld maar liefst 1 uur en 18 minuten moeten wachten voor ze iemand te spreken krijgen.
Kassa belde van donderdag tot en met zaterdag op verschillende momenten van de dag in totaal 18 keer met het CBR. Mensen die vanwege een gezondheidsverklaring bellen met de instantie kunnen dat het beste doen op zaterdagochtend. Dan is de wachttijd een klein half uur. Negatieve uitschieter in de steekproef was vrijdag rond lunchtijd. Toen moest er maar liefst 1 uur en 44 minuten gewacht worden.
Nieuw dienstverleningssysteem
Het CBR kampt met de lange wachttijden door drukte bij de divisie die verantwoordelijk is voor de gezondheidsverklaringen. Het komt de afgelopen maanden steeds vaker voor dat mensen die de verklaring krijgen daar langer dan 4 maanden op moesten wachten. Dat is de termijn die het CBR nastreeft om de aanvragen af te handelen. Daardoor bellen mensen ook meer met de klantenservice.
Een woordvoerder van het CBR vertelde zaterdag in de uitzending van Kassa te hopen dat een nieuw online dienstverleningssysteem gaat helpen de wachttijden bij de klantenservice terug te dringen. Als mensen hun documenten via de website van het CBR uploaden worden ze als het goed is sneller afgehandeld. Als daarmee ook de 4 maandentermijn vaker wordt gehaald, hebben mensen ook minder reden de klantenservice te bellen. Ook is het CBR meer personeel voor de klantenservice aan het werven.