Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Extra les heeft geen effect

30-06-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
basisschool_07.jpg
De dure onderwijsprogramma's tegen taal- en rekenachterstand bij allochtone kinderen en kinderen van laagopgeleide ouders, hebben nauwelijks effect. Dat concluderen drie onderzoekers van de Radboud Universiteit na een analyse van Cito-scores van ruim 4000 kinderen in groep 2 en 5, schrijft Sp!ts.
Effectiviteit
De onderzoekers vonden geen enkel positief bewijs voor het effect van de programma's. ,,We zeggen niet dat ze allemaal slecht zijn, maar er zal toch strenger gekeken moeten worden naar hun effectiviteit. Daar is nauwelijks iets over bekend. We zien in dit grootschalige onderzoek dat de achterstanden over de tijd niet verdwijnen. Dat hadden we wel gehoopt.''
Achterstand
Vele tienduizenden kinderen van 2,5 tot 5 jaar hebben sinds 2000 extra onderwijs gevolgd om achterstanden weg te werken voordat zij aan de basisschool beginnen. Omgerekend wordt daar jaarlijks zeker 400 miljoen euro in gestoken, schatten de onderzoekers. ANP/Spits
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!