De Europese commissie en het netwerk van nationale toezichthouders, de CPC, stoppen met het onderzoek naar social mediaplatform TikTok. De instanties waren het onderzoek gestart na een klacht van onder andere de Consumentenbond. Die vinden dat het videoplatform zijn gebruikers misleidt, onduidelijke en oneerlijke voorwaarden hanteert en kinderen onvoldoende beschermt tegen advertenties en ongepaste inhoud.
Volgens de Consumentenbond en 17 andere Europese consumentenorganisaties zijn een hoop problemen met het platform nog niet opgelost. Wel belooft het platform zelf aan de toezichthouders onder andere labels te plaatsen bij commerciële content. Ook zal het transparanter zijn over de waarde van virtuele munten.
Volgens Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zijn de beloofde verbeteringen positief, maar is het te voorbarig om het onderzoek nu al te sluiten. "De toezeggingen van TikTok lijken een stap vooruit, maar er is ook nog veel onduidelijk. Het zou logischer zijn om actief te monitoren en in gesprek te blijven totdat TikTok zijn zaakjes op orde heeft. Het platform blijft nu bijvoorbeeld nog gepersonaliseerd adverteren richting kinderen. Dat is wat ons betreft absoluut onaanvaardbaar."
Molenaar is ook teleurgesteld over het feit dat de toezichthouders belangrijke onderwerpen onbesproken hebben gelaten. Molenaar: "TikTok blijft zich onder meer het recht voorbehouden om zonder vergoeding video’s van gebruikers te hergebruiken, te verspreiden en te reproduceren. Dat wordt niet aangepakt. Ook is nog totaal niet duidelijk wat TikTok gaat doen om kinderen te beschermen, bijvoorbeeld tegen expliciete content. Daarover gaan we ook zeker nog met de Autoriteit Consument & Markt in gesprek."
Bron: Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!