Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
EON stuurt klanten foutieve eindafrekeningen
01-10-2016
•
leestijd 2 minuten
•
64 keer bekeken
•
Kijkt u altijd uw jaarrekening van de energiemaatschappij na? Veel mensen doen dat niet. Niet verstandig, want daar kunnen fouten in staan en dat kan u veel geld gaan kosten.
Correctiefactor bestaat niet
Zoals klanten van EON, die ten onrechte een hogere afrekening krijgen omdat er een correctiefactor op het jaarverbruik voor stroom wordt toegepast. Stel: je jaarverbruik volgens de meter is 1000kWh (kilowatuur). Als de correctiefactor 2,5 is, dan is je jaarverbruik ineens (1000x2,5) 2500 kWh. En je rekening honderden euro’s hoger. Niet omdat jij meer hebt verbruikt maar omdat EON een fout maakt.
Die correctiefactor voor stroom is, zoals energiedeskundigen het ronduit zeggen, namelijk absolute onzin. Een correctiefactor bestaat alleen voor gas, omdat gas door het jaar heen wisselt met de hoeveelheid energie die het produceert. Maar stroom is stroom, het hele jaar door.
Fout toegegeven
Bij Kassa meldden klanten van EON die een opvallende correctiefactor in hun rekening vinden, die varieert van 1.6 tot zelfs 3,3 waardoor hun rekening honderden euro’s (tot 700 euro) hoger uitvalt. Als ze bezwaar maken geeft EON vrijwel onmiddellijk toe dat er een fout is gemaakt en dat ze een nieuwe en juiste rekening krijgen.
EON maakt een fout maar de klant moet het opmerken! En als de klant het niet opmerkt, wordt er ten onrechte een veel hoger bedrag afgeschreven of een naheffing gestuurd. Dit gebeurde ook bij meneer Danse.
Uitleg EON
Directeur Roel Meijerink van EON Benelux legt in de uitzending uit waar het misgaat met de merkwaardige correctiefactor. Meijerink zegt dat het probleem nu serieus wordt aangepakt en dat alle 2500 klanten en voormalige klanten worden benaderd en gecompenseerd.