Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Enquête: Ervaringen met 1.2 PureTech-motor en de distributieriem

27-03-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
33749 keer bekeken
  •  
enquete_motor_V2

In Kassa was onlangs te zien dat er veel problemen zijn met de distributieriem in 1.2 PureTech-motoren die in verschillende auto's zit. Importeur Stellantis is een terugroepactie begonnen, maar deze bereikt niet alle autobezitters. Bent u in het bezit van een auto met deze motor? Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen.

De 1.2 PureTech-motor met de betreffende distributieriem zit in verschillende automodellen van Citroën, Opel, Peugeot en DS. Indien u in het bezit bent van een auto met de betreffende 1.2 PureTech-motor en de problematische distributieriem, willen we u graag een paar vragen stellen.

Zo zijn we benieuwd in wat voor type auto u precies rijdt en of u bericht van importeur Stellantis heeft gehad met informatie over de terugroepactie. Ook willen we graag weten of de distributieriem is vervangen, bij welke kilometerstand dat is gebeurd, of u de kosten daarvoor zelf moest dragen en zo ja, of u daarvoor financiële compensatie heeft ontvangen.

Doet u mee met onze enquête?

Wilt u graag iets met ons delen over uw ervaringen? Daar zijn we heel blij mee. Deelname kan anoniem, al is er desgewenst de optie om naam- en contactgegevens achter te laten, mocht u het op prijs stellen als we naar aanleiding van uw antwoorden contact met u opnemen.

Terugblik: Waar gaat het ook alweer over?

Lees onderstaande artikelen en bekijk de reportage om te zien waar het probleem met de distributieriem in de 1.2 PureTech-motoren precies over gaat.

Nieuws Kassa: Snel slijtende distributieriem in duizenden auto's
ogImage

Nieuws Kassa: Snel slijtende distributieriem in duizenden auto’s - Kassa - BNNVARA

Lees hieronder de uitgebreide dossiertekst én bekijk de reportage.

Distributieriem zorgt voor kosten en kopzorgen bij Citroën-, DS-, Opel- en Peugeotbezitters
ogImage

Distributieriem zorgt voor kosten en kopzorgen bij Citroën-, DS-, Opel- en Peugeotbezitters - Kassa - BNNVARA

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (13)

Danielle80
Danielle80
4 nov. 2023 - 23:13
Afgelopen week met mijn Peugeot 208 GT 1.2 PureTech 3 cilinder naar de garage kunnen rijden kreeg motorstoring oliedruk storing, werd gebeld met de mededeling dat het er niet best uitzag distributieriem deeltjes die schade aangericht hebben in de auto wat de schade en kosten waren kon niet gezegd worden pas na openhalen auto maar goedkoop ging het niet worden en ze waren met dit veelvoorkomend probleem bekend... Geen garantie meer auto is nog geen 4 jaar oud en netjes in maart nog voor een grote beurt geweest....ECHT om te janken en onbegrijpelijk!
bmiop
bmiop
13 jun. 2023 - 20:18
na afspraak te hebben gemaakt met de peugeot dealer voor de terug roep actie (100000 km ) afspraak ff 3 weken later (+/-102000 km ) weg gebracht volgende dag terug gekregen en er was niks met de distributie riem aan de hand een kleine 2 maanden later motor storing en weer terug naar de dealer hier werd aangegeven dat ineens de distributie riem niet meer goed was . Ben hier erg verbolgen over dat dat nu ineens wel aan de hand was , daar komt nog bij dat de snaar al eens is vervangen bij 60000 km in 2020 dus deze snaar heeft het maar 44000 km gedaan , maar geen enkele vorm van coulance of dergelijk omdat ik geen onderhoudshistorie vanaf de 60000 km kan overleggen . er viel niet over te praten ook niet toen ik aangaf dat als de snaar al is vervangen op 60000 en dan een jaar later of 25000 km verder is alleen die onderhoudsbeurt niet geregisterd heb ik geen poot om op te staan. Ik vind dit echt een schande en ben ook nog eens € 2166,-- lichter voor mij nooit meer een peugeot 3008 rob van den berg
J. Egberts
J. Egberts
26 mei 2023 - 17:13
Er moet van (kunnen) worden uitgegaan dat officiële dealers van de betrokken automerken bij een onderhoudsbeurt de juiste motorolie gebruiken/bijvullen.
Martin_Kuiper
Martin_Kuiper
5 apr. 2023 - 17:19
Een ander geluid... Aangespoord door kassa heb ik contact opgenomen met mijn dealer. Ik rijd een Peugeot 2008 1.2 PureTech met momenteel 71000 km op de teller. Op 4 april heb ik de auto vanwege de terugroepactie bij de Peugeot-dealer gebracht. Na controle en het updaten heb ik de auto vandaag (5 april) weer opgehaald. De distributieriem is goed gebleken en hoeft op dit moment niet vervangen te worden. De Peugeot gaat jaarlijks naar een merkdealer voor periodiek onderhoud. Bij mij dus geen problemen met de distributieriem.
Wilddog
Wilddog
1 apr. 2023 - 18:53
Hallo. Met de 1.2 puretech is niks mis mee , als er verkeerde olie wordt bijgevuld dan krijg je problemen maar daar hoor je niemand over wel lopen janken als de snaar opgelost wordt. OORZAAK VERKEERDE OLIE!!!!!!
Cor Brem
Cor Brem
1 apr. 2023 - 18:08
Goededag, In 2014 kocht ik een nieuwe Peugeot 308 1.2 Puretech 130 pk S&S EAT6 bij onze plaatselijke Peugeotdealer. Het onderhoud vond jaarlijks plaats waarbij iha de tellerstand 20000 km verhoogd was. Bij 120000 km (dus na 6 jaar) waren er twee bijzondere problemen: - de distributieriem (zou een levensduur 175000 km moeten hebben) werd GRATIS vervangen. Hulde aan de dealer Bouman in Ommen. - de motor kreeg een grote reinigingsbeurt € 917.52 die wel in rekening werd gebracht. Dit probleem is in uw uitzending niet genoemd, maar algemeen bekend. Zie de ANWB-site voor THP-motoren met diercte inspuiting en recirculatie van uitlaatgassen. Ik heb de Peugeot met 150000 km ingeruild en ben overgestapt op Toyota die naar ik verwacht deze problemen niet heeft. De Peugeot is een fijne auto maar is in het ontwerp behept met enkele problemen.
Ed1234
Ed1234
28 mrt. 2023 - 15:44
Bij hoeveel kilometer kregen de mensen problemen die verband houden met de distributieriem
2 Reacties
cousteaufan
cousteaufan28 mrt. 2023 - 22:09
Bij mij op 89000km en 7 jaar. Volgens het instructieboekje wordt vervanging voor 175000 km of 10 jaar voorgeschreven. Op de nieuwe riem die ik plaatste staat echter 6 jaar of 100000km...dus wat in het instructieboekje voorgeschreven wordt is achterhaald, en nooit rechtgezet door Stellantis.
Cor Brem
Cor Brem1 apr. 2023 - 18:09
Bij 120000 km Gratis vervangen door dealer.
Michel74
Michel74
28 mrt. 2023 - 14:01
Ik heb begin dit jaar een Peugeot 2008 gekocht, en direct gehoor gegeven aan de terugroepactie. De riem was nog goed. Toch laat ik de riem over 2 weken vervangen. Ook wordt door de (niet Peugeot) garage met een camera de motor bekeken. De oude riem neem ik mee, en ik laat foto's maken van de oliezeef die ook wordt gereinigd. Dan weten we wat een goedgekeurde riem 3 maanden later precies oplevert.
jgm van deursen
jgm van deursen
28 mrt. 2023 - 9:03
Nooit een brief gehad voor een terugroep van de auto
Ron Messing
Ron Messing
28 mrt. 2023 - 6:37
Ook wij hebben geen brief gezien, na melding bij Citroen een mail gekregen die met google translate uit het Frans vertaald lijkt te zijn met kromme zinnen. (laat wel zien hoe belangrijk een klant is..) De brieven zijn pas afgelopen maand verstuurd, maand.. hoe lang is een brief dan onderweg? Afspraak gemaakt en als we moeten betalen mogen ze hem weer dicht maken en kopen wij in ieder geval nooit een Citroen/Peugeot of Opel meer. Vertrouwen op dit moment nul,nul
1 Reactie
Wilddog
Wilddog1 apr. 2023 - 19:00
Gewoon juiste olie gebruiken dan is er niks aan de hand!!!!
r.bakker
r.bakker
27 mrt. 2023 - 20:50
Ik heb een opel corsa 1.2 3 cil.en heb niks ontvangen over een terug roep actie.over distributie riem.of over problemen met de remmen. Hoop nog iets te horen over de terug roep actie.voor mijn corsa 3 cil 1.2.deze auto is van 2020 januari
1 Reactie
Wilddog
Wilddog1 apr. 2023 - 18:59
Ook niet nodig gewoon juiste olie verversen en bijvullen en je kan 6 jaar doorrijden dan pas vervangen. Mijn peugeot uit 2017 met 50000 op de klok ziet de snaar er nog als nieuw uit , altijd juiste olie vervangen en bijgevuld
fredflinstone
fredflinstone
27 mrt. 2023 - 17:55
Ik heb de enquête proberen in te vullen maar deze is onvolledig aangezien er diverse modellen niet bij staan waar deze motor in ligt. Wij hebben een 2008 gehad met deze riem en geen defecte riem en storingen gehad.
Herhag
Herhag
27 mrt. 2023 - 17:19
Ben vanmiddag bij de Citroën dealer geweest voor de terugroepactie van mijn c3 aircross bwj 3/2018. Nalv van een ontvangen brief van Citroën. Uit de controle bij de daeler bleek dat de distributieriem te breed was en dus slijtage vertoonde. Er werd geadviseerd deze zsm te vervangen. Echter wordt dit niet vergoed om de volgende redenen. Tot 2020 zijn er geen gegevens vermeld in het onderhoudsboekje. Van 2018 tot 2020 is de auto buiten Nederland geregistreerd geweest en is in 2020 geïmporteerd naar Nederland. Vanaf die tijd heeft de auto op tijd zijn beurtjes gehad en is het onderhoudsboekje keurig bijgehouden. Het onderhoudsschema geeft aan dat vervanging moet plaatsvinden bij 6 jaar of 105.000km. De huidige tellerstand is 81300 km. Omdat in de periode van 2018 tot 2020 niet bewezen kan worden of er goede olie is gebruikt en optijd onderhoudswerkzaamheden hebben plaatsgevonden vindt er geen vergoeding plaats en komt het vervanging voor rekening van de eigenaar. Kosten € 1000. Beste Citroën vindt u dit redelijk . Staat u wel achter uw product. Ik heb hier een naar en onrustig gevoel aan overgehouden.
1 Reactie
Wilddog
Wilddog1 apr. 2023 - 18:55
Dus ze weten niet wat voor olie erin is gegaan , 1 keer verkeerde olie erin en de snaar lost op.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor