Energieverkopers noemen bij het aanbieden van contracten ten onrechte de naam van de Consumentenbond. De bedrijven, die als tussenpersoon optreden voor energieleveranciers, bellen consumenten om ze over te halen over te stappen. Daarbij wekken de bellers de suggestie dat ze op enige manier samenwerken met de Consumentenbond. Dat is echter nooit het geval, zo waarschuwt de Consumentenbond zelf. De consumentenorganisatie krijgt klachten over onder meer MKB Consument Advies, Landelijk Energie Collectief, Gericht Adviesgroep en Nuts Advies Groep.
'Schaamteloos'
Schaamteloos noemt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond het: "Deze bedrijven misbruiken willens en wetens onze goede naam en schenden daarmee het vertrouwen dat consumenten in onze vereniging hebben. Zodra mensen onze naam zien denken ze immers ‘dat zit wel goed’, terwijl wij niets met deze partijen te maken hebben. Wij willen onze naam van die sites af en gaan alle publicitaire en juridische middelen inzetten om dat voor elkaar te krijgen."
Verwarring
De Consumentenbond heeft inmiddels verschillende bedrijven op het naamsmisbruik en misleiding aangesproken. Een aantal van hen heeft zijn informatievoorziening inmiddels aangepast. De naam van de tussenpersonen kan echter nog steeds voor verwarring zorgen, bijvoorbeeld bij Consumenten Energiebond, dat op geen enkele wijze aan de Consumentenbond gelieerd is. De Consumentenbond blijft actie voeren om het onterechte gebruik van haar naam te bestrijden en de andere misleidende informatie ook uit te bannen.
Kassa besteedde dit seizoen aandacht aan energiebedrijven die de regels aan hun laars lappen bij de verkoop van energiecontracten. Bekijk hier het fragment terug: