Meer klanten gaan problemen krijgen met het betalen van de energierekening, verwachten energieleveranciers. Eneco en Greenchoice zien al een geleidelijke toename van het aantal betalingsachterstanden door de sterk gestegen gas- en elektriciteitsprijzen.
De energiebedrijven vrezen met name het moment dat klanten hun eindafrekening voor het jaar krijgen. Als zij hun termijnbedrag niet of nauwelijks hebben aangepast aan de hoge prijzen zullen ze soms een forse nabetaling moeten doen. In sommige gevallen wordt het moeilijk om die te betalen.
Vattenfall merkt al op dat een groep klanten het termijnbedrag niet of nauwelijks verhoogt. De provider vermoedt dat een deel van die klanten al weet dat ze de rekeningen niet kunnen betalen, maar geen contact opneemt over eventuele betalingsregelingen. "Bij een paar honderd euro per maand verschil kun je aan het eind van het jaar ineens geconfronteerd worden met een bedrag van 1.000 euro. Dat is niet door iedereen zomaar op te hoesten", aldus een woordvoerder.
Eneco merkt dat klanten vaker onvoldoende geld op de rekening hebben als het geld voor gas en licht wordt afgeschreven. "Dat kan gaan om stom toeval, maar in sommige gevallen blijken er ook grotere financiële problemen achter te zitten."
Greenchoice weet nog niet exact hoeveel meer klanten met betalingsproblemen erbij zijn gekomen. "Het gaat echt stapje voor stapje", aldus een woordvoerster. Er was altijd al een kleine groep die moeite had de rekeningen te betalen, en die zal volgens ramingen van Greenchoice met zo'n 25 procent groeien.
Onlangs zetten grote energieleveranciers met Geldfit.nl, een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute, een site op met adviezen om de energierekening betaalbaar te houden. Ook kunnen mensen in contact komen met een energiecoach die bespaartips geeft. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!